Każda
społeczność zamieszkująca dany obszar musi określić nazwami poszczególne części
zajmowanego przez siebie rejonu. Wynika to z konieczności ustalania lokalizacji
danego podmiotu. W najdawniejszych czasach używano głównie nazw dla
charakterystycznych obiektów takich jak wzniesienia, lasy, łąki, cieki wodne,
siedliska ludzi. Z czasem swoje nazwy uzyskały też ciągi komunikacyjne.
Tworzyli je sami mieszkańcy utrwalając w swojej świadomości przez kolejne lata
i pokolenia. Oficjalne nazwy ulic na Wielkim Kacku pojawiły się dopiero w
dwudziestoleciu międzywojennym i uwzględniały tradycyjne nazewnictwo miejscowej
ludności. System dróg zmieniał się na przestrzeni lat. Przez wiele wieków
utrzymywał się ich pierwotny układ, jednak pierwsze znaczące zmiany, wymuszone
przez wzrost liczby mieszkańców oraz zbudowanie linii kolejowych, zaszły w
dwudziestoleciu międzywojennym. Rozwój budownictwa spowodował kolejne duże modyfikacje
w latach 70-tych, 80-tych i 90-tych. Niniejszy artykuł ma na celu
przedstawienie historii i nazw wszystkich ulic istniejących współcześnie i
dawniej na terenie Wielkiego Kacka. Przy tworzeniu pracy wykorzystano
literaturę przedmiotu, wspomnienia mieszkańców i uchwały Rady Miasta. Przeanalizowano
także wszystkie znane mapy, na których widnieje Wielki Kack wydane począwszy od
XVIII wieku.
ETYMOLOGIA
Etymologia
wielkokackich nazw ulic pierwotnie miała charakter topograficzny. Współcześnie
taki system nazywania nowych ulic wykorzystywany jest sporadycznie. Tego typu
ulice informują o:
- kierunku – Chwaszczyńska, Sopocka, Wiczlińska, Nowowiczlińska, Orłowska, Karwińska, Nowińska, Wschodnia, Obwodowa;
- wyglądzie nazywanego obiektu - Kasztanowa, Lipowa, Wiśniowa, Kręta, Podgórna, Krótka, Mała, Kacze Buki, Zabity Rów, Świni Rów, Święty Rów, Stary Rów, Wilczy Rów;
- pobliskich obiektach - Źródło Marii, Podleśna, Nad Potokiem, Małe Karwiny;
- funkcji miejsca - Starodworcowa, Nowodworcowa, Podwórzowa, Krzemowa.
W latach powojennych i
współczesnych powstawały zespoły ulic nazywane tematycznie. Starano się aby w
jednej dzielnicy znajdowały się ulice powiązane ze sobą nazwami aby ułatwić
orientację w terenie. Powstały wtedy ulice związane z:
- zawodami – Górnicza, Myśliwska;
- tradycjami wsi – Korzenna, Buraczana, Tatarczana, Ziemniaczana, Mleczna, Solna, Chlebowa, Siewna, Żniwna, Orna;
- pisarzami – Tuwima, Makuszyńskiego, Porazińskiej, Brzechwy, Fleszerowej-Muskat, Baczyńskiego, Gałczyńskiego, Iwaszkiewicza, Staffa, Nałkowskiej, Zapolskiej, Gojawiczyńskiej, Konopnickiej, Kruczkowskiego;
- tradycjami kaszubskimi – Zwinisławy, Witosławy, Damroki, Stolemów, Krośniąt, Goska, Borówca, Lesoka, Remusa, Maszopów, Gryfa Pomorskiego;
- miejscowymi zasłużonymi postaciami – Szefki, Siega;
- emocjami – Radosna, Szczęśliwa, Wesoła (motywem nadania dwóch pierwszych nazw było istnienie od lat przedwojennych tej trzeciej nazwy);
- nawiązujące do nazwy dzielnicy – Kaczeńcowa.
Nadano też pojedyncze
nazwy ulic nie związane w jakikolwiek sposób tematycznie ani nie mające
uzasadnienia w topografii. Są to ulice: Kamienna, Żuławska i Wielkopolska.
PIERWOTNY
UKŁAD DRÓG
Zachowane mapy
Wielkiego Kacka z przełomu XIX i XX wieku odzwierciedlają układ dróg
komunikacyjnych istniejących tu od stuleci. Najważniejszą drogą przecinającą
Wielki Kack była brukowana szosa Sopot - Wiczlino. Przemierzając trasę od
stronę Sopotu pierwszymi odnogami były: niewielka droga do Bernardowa (obecna
ul. Wzgórze Bernadowo) oraz po drugiej stronie droga ciągnąca się wzdłuż
jeziora (dzisiaj ul. Podleśna). Ważne skrzyżowanie znajdowało się w rejonie
dzisiejszej krzyżówki z Nałkowskiej i Starodworcową. Po prawej stronie szosy na
terenie obecnych Karwin I znajdowała się brukowana droga na Mały Kack
(późniejsza ul. Ziemniaczana, dzisiaj brak śladu), od której odchodziła polna
droga na Zawadę i Witomino (późniejsza ul. Tatarczana). Po lewej stronie odbijał
natomiast trakt również rozwidlający się
– polna droga do Oliwy (dzisiaj ul. Wesoła) oraz droga łącząca się z trasą na
Chwaszczyno przed kościołem (dzisiaj ul. Wschodnia). Kolejne skrzyżowanie
znajdowało się w centrum wsi na wiejskim placu. Po lewej stronie biegła wspomniana
ważna brukowana droga na Chwaszczyno z odgałęzieniem traktu do Wysokiej
(dzisiaj ul Źródło Marii), zaś po prawej stronie dwie polne drogi - trakt na pastwiska (późniejsza ul. Karwińska,
dzisiaj Karwiny II) łącząca się z omówioną wcześniej drogą na Zawadę oraz
mniejsza droga łącząca się z Karwińską za potokiem (dzisiaj ul. Małe Karwiny). Dalej
w kierunku Wiczlina mieściło się następne skrzyżowanie. Po lewej stronie
odchodziła stąd częściowo brukowana droga na pola na Fikakowie (dzisiejsza ul.
Lipowa) łącząca się dalej ze wspomnianą wcześniej drogą na Chwaszczyno. Po
prawej stronie na terenie obecnych Karwin III znajdowała się brukowana droga do
Chwarzna (dzisiaj relikatami są ciąg pieszy między szkołą nr 46 a pętlą Karwiny
Tuwima oraz część ulicy Porazińskiej) oraz polna droga przez pastwiska w
kierunku Krykulca (dzisiaj okolice ul. Brzechwy i Fleszerowej-Muskat). Dalej od
głównego gościńca w lewą stronę odchodziły trzy małoznaczące trakty: dwie drogi
w wąwozach – Świni Rów (dzisiaj ul. Myśliwska) łączący się z brukowaną drogą na
Fikakowie oraz Zabity Rów (dzisiaj ul. Grórnicza) łączący się z drogą na
Chwaszczyno, a także droga na pola na Janiszewo. Następnie szosa biegła w
kierunku Wiczlina. Taki system dróg stworzył podwaliny do rozwoju wsi w okresie
dwudziestolecia międzywojennego, kiedy to większość traktów zyskała swoje
nazwy. Do dzisiaj zachowany został układ większości dróg po stronie Wielkiego
Kacka. Większość starych dróg zniknęła jednak z krajobrazu po stronie Karwin.
Zachowane zostały trzy najważniejsze skrzyżowania na głównym gościńcu. Pierwotny
system dróg oraz przebudowany obrazują poniższe schematy:
Rysunek 1 Układ dróg na Wielkim Kacku w 1900
roku, opracowanie własne
Rysunek 2 Układ dróg na Wielkim Kacku w 1935
roku, opracowanie własne
Rysunek 3 Układ dróg na Wielkim Kacku w 2018 roku, kolor czerwony - drogi pierwotne, kolor pomarańczowy - drogi powstałe w II RP, kolor szary - drogi powojenne, opracowanie własne
Rysunek 3 Układ dróg na Wielkim Kacku w 2018 roku, kolor czerwony - drogi pierwotne, kolor pomarańczowy - drogi powstałe w II RP, kolor szary - drogi powojenne, opracowanie własne
GŁÓWNE
ARTERIE
Sopocka
– część dawnej pierwotnej szosy (Sopot – Wiczlino) istniejącej prawdopodobnie
od początku istnienia Wielkiego Kacka. Zaczynała się w centrum wsi przy
skrzyżowaniu z ulicą Wiczlińską (dalsza część szosy), Źródła Marii i Małe
Karwiny. W XIX wieku była już brukowana (kocie łby). Nazwa nadana w
dwudziestoleciu międzywojennym. W 1930 roku przecięta wykopem, w którym
umieszczono tory kolejowe. Następnie wybudowano wiadukt łączący ponownie dwa
odcinki szosy. W 1935 roku na jej odcinku od ul. Źródło Marii do torów
kolejowych powstała nowa szosa Chwaszczyno-Orłowo (ul. Orłowska). Ul. Sopocka
została wtedy skrócona od Sopotu do skrzyżowania z nową ul. Orłowską i w tej
formie istnieje do dzisiaj.
Wiczlińska
– część dawnej pierwotnej szosy (Sopot – Wiczlino) funkcjonującej
prawdopodobnie od początku istnienia Wielkiego Kacka. Zaczynała się w centrum
wsi przy skrzyżowaniu z ulicą Sopocką (dalsza część szosy), Źródła Marii i
Karwińskiej. W XIX wieku była już brukowana (kocie łby). Nazwa nadana w
dwudziestoleciu międzywojennym. W 1935 roku na jej odcinku od ul. Źródło Marii
do okolic obecnej pętli autobusowej powstała nowa szosa Chwaszczyno-Orłowo (ul.
Chwaszczyńska). Ul. Wiczlińska została wtedy skrócona od Wiczlina do
skrzyżowania z nową ul. Chwaszczyńską. Po 1973 roku po wybudowaniu obwodnicy
przecięto ulicę. Wybudowano wtedy nowy odcinek drogi - ul. Nowowiczlińską
biegnącą wzdłuż ul. Wiczlińskiej, który przebiegał pod wiaduktem obwodnicy.
Obecnie ul. Wiczlińska, na terenie Wielkiego Kacka, jest krótkim odcinkiem od
skrzyżowania z ul. Chwaszczyńską i Nowowilczlińską do parkingu przy Tesco.
Następny odcinek ulicy zaczyna się za obwodnicą na Dąbrowej i prowadzi do
Wiczlina.
Orłowska
– część głównej szosy łączącej Orłowo z Chwaszczynem wyłożona czarną kostką bazaltową,
wybudowana w 1935 roku w miejscu części odcinka ulicy Sopockiej. Ułatwiła
znacznie komunikację z Gdynią i Chwaszczynem. W 1945 roku wysadzono wiadukt nad
torami kolejowymi. Odbudowany został w 1947 roku. Pod koniec lat 70-tych
rozbudowano ulicę do dwóch nitek drogi i wyasfaltowano ją. Nazwa zlikwidowana pod koniec lat 80-tych w
związku z nadaniem takiej samej nazwy ulicy w Orłowie. Ustalono wtedy nową
nazwę - ul. Wielkopolską jako przedłużenie tej ulicy z Małego Kacka. Co ciekawe,
mimo zmiany nazwy, występowała nadal na mapach do 1999 roku.
Chwaszczyńska
– część głównej szosy łączącej Orłowo z Chwaszczynem wyłożona czarną kostką bazaltową,
wybudowana w 1935 roku w miejscu części odcinka ulicy Wiczlińskiej. Ułatwiła znacznie komunikację z Gdynią i
Chwaszczynem. Pod koniec lat 70-tych rozbudowano ulicę do dwóch nitek drogi i
wyasfaltowano ją. Obecnie wraz z ul. Wielkopolską stanowi główny dwujezdniowy
trakt Wielkiego Kacka.
Wielkopolska
– nazwa dawnej ulicy Orłowskiej, obowiązująca od końca lat 80-tych. Historia
opisana pod hasłami ul. Sopocka i ul. Orłowska.
Obecnie wraz z ul. Chwaszczyńską stanowi główny dwujezdniowy trakt
Wielkiego Kacka.
Obwodowa
– bezkolizyjna droga szybkiego ruchu prowadząca od Chyloni do autostrady A1 z
węzłem drogowym w Wielkim Kacku. W latach 1973-1977 wybudowano jezdnię
wschodnią, a w latach 1978-1984 jezdnię
zachodnią. Ul. Obwodowa przecięła część dawnych dróg – ul. Źródło Marii,
Starodworcową, Podleśną i Wiczlińską utrudniając znacznie komunikację wewnątrz
Wielkiego Kacka. Wybudowane zostały wiadukty tylko dla ul. Lipowej,
Chwaszczyńskiej i Nowowiczlińskiej.
Nowowiczlińska
– ulica powstała po 1973 roku jako droga objazdowa dla ul. Wiczlińskiej, którą
przecięła obwodnica. Przebiega pod wiaduktem obwodnicy i prowadzi na Dąbrowę.
Przy ulicy znajduje się od 1984 roku pętla trolejbusowo-autobusowa oraz od 1995
roku centrum handlowe.
PLAC
WIEJSKI
Plac, który nie
posiadał swojej nazwy znajdował się w centrum wsi. Okres jego powstania jest
nieznany. Od połowy XIX wieku na placu znajdowała się kapliczka. Odchodziły od niego drogi na Chwaszczyno,
Wiczlino, Sopot oraz na łąki na Karwinach. Wokół niego lokalizowana była
zabudowa z usługami. Pod koniec lat 70-tych XX wieku plac został zlikwidowany
na potrzeby budowy nowej dwupasmowej ulicy Chwaszczyńskiej i Orłowskiej. Jego
relikty pozostały jednak między dawną szosą (dzisiaj ciąg pieszo-rowerowy) a
budynkami na Małych Karwinach. Pod koniec lat 90-tych zlikwidowane zostały i
resztki placu, kiedy to wybudowano nowy budynek usługowy (m.in. pizzeria), a na
reliktach placu urządzono niewielki parking istniejący do dzisiaj. Jedyną
pamiątką po dawnym placu jest zachowana kapliczka św. Rocha.
STARY
WIELKI KACK
Nieistniejące nazwy
ulic:
Krótka
– droga istniała w tym miejscu co najmniej od XVIII wieku. W stronę północną przechodziła
w obecną ul. Wesołą i prowadziła do głównego gościńca, w stronę południową do
Oliwy. Obecna ulica powstała w dwudziestoleciu międzywojennym. Po wybudowaniu
pierwszej linii kolejowej odcięta od ul. Wesołej i szlaku do Oliwy, stąd po
skróceniu odcinka zapewne wzięła się jej nazwa. Do 1952 roku łączyła się jednak
z nową ulicą Starodworcową (odcinek poniżej dawnego nasypu). Po przyłączeniu
Wielkiego Kacka do Gdyni w 1953 roku, w związku z istnieniem takiej samej nazwy
ulicy w mieście, przemianowano ją na ul. Małą.
Kasztanowa
– droga istniejąca od co najmniej XIX wieku. Nazwa ulicy powstała w
dwudziestoleciu międzywojennym. Po przyłączeniu Wielkiego Kacka do Gdyni w 1953
roku, w związku z istnieniem takiej samej nazwy ulicy w mieście, przemianowano
ją na ul. Orną. Nazwa pochodzi od rosnących wzdłuż niej drzew.
Wiśniowa
– ulica powstała w latach 20-tych XX wieku. Po przyłączeniu Wielkiego Kacka do
Gdyni w 1953 roku, w związku z istnieniem takiej samej nazwy ulicy w mieście, przemianowano
ją na ul. Żuławską. Nazwa pochodzi prawdopodobnie od sadu, do którego prowadziła ulica.
Podgórna
– ulica powstała w latach 20-tych XX wieku. Po przyłączeniu Wielkiego Kacka do
Gdyni w 1953 roku, w związku z istnieniem takiej samej nazwy ulicy w mieście, przemianowano
ją na ul. Kamienną. Etymologia topograficzna.
Istniejące nazwy ulic:
Źródło
Marii – jedna z najstarszych ulic na terenie Wielkiego
Kacka stanowiąca dawniej w początkowym jej odcinku centrum wsi. Droga istniała
tu co najmniej od XIV wieku. Wokół niej rozrastała się miejscowość. Jej
znaczenie podkreślał fakt, iż droga była brukowana. Nazwa nadana w okresie
dwudziestolecia wojennego. Do 1935 roku stanowiła część „odwiecznego” głównego
traktu od placu wiejskiego do Chwaszczyna z odnogą w kierunku źródełka i
Wysokiej. Prawdopodobnie wcześniej nosiła nazwę ul. Chwaszczyńskiej lub
Starochwaszczyńskiej (nazwa dla jej leśnego i nowińskiego odcinka zachowana do
dzisiaj). Po 1973 roku ulica została przecięta Obwodnicą Trójmiasta. Od tego
momentu składa się z dwóch odcinków niepowiązanych ze sobą. Etymologia
topograficzna.
Wesoła
– rok powstania nieznany, droga istniała tu co najmniej od XVIII wieku. Nazwa
ulicy prawdopodobnie przedwojenna. Powstała na bazie dawnego fragmentu drogi od
głównego traktu (dzisiejsza ulica Wielkopolska) w kierunku lasu (dalszy odcinek
stanowiła dzisiejsza ul. Mała) i dalej do Oliwy. Straciła na znaczeniu w 1921
roku po odcięciu linią kolejową od dzisiejszej ul. Małej oraz po wybudowaniu
ulicy Starodworcowej na nasypie po 1930 roku. W dwudziestoleciu międzywojennym
wokół niej rozwijały się jednak boczne uliczki, gdzie powstawały nowe
zabudowania. Motywy nadania nazwy nieznane.
Mała
– nazwa ulicy nadana w 1953 roku po przyłączeniu Wielkiego Kacka do Gdyni.
Wcześniejsza nazwa – ul. Krótka powstała w dwudziestoleciu międzywojennym.
Zmiana wynikała z istnienia już takiej samej nazwy ulicy na terenie Gdyni.
Droga istniała w tym miejscu co najmniej od XVIII wieku. W stronę północną
przechodziła w obecną ul. Wesołą i prowadziła do głównego gościńca, a w stronę
południową do Oliwy. Po wybudowaniu pierwszej linii kolejowej odcięta od ul.
Wesołej i szlaku do Oliwy. Do 1952 roku łączyła się ul. Starodworcową (odcinek
poniżej dawnego nasypu).
Podleśna
– rok powstania nieznany, droga istniała tu co najmniej od XIX wieku i
rozdzielała jezioro od lasu. Nazwa prawdopodobnie przedwojenna. Etymologia
topograficzna.
Wschodnia
– rok
powstania nieznany, droga istniała tu co najmniej od XIX wieku. Był to wtedy
polny trakt łączący główny gościniec przy kapliczce św. Józefa przez pola z ul.
Źródło Marii przed kościołem. Być może istniała już w XVII wieku, kiedy w jej
rejonie założony został folwark. Nazwa nadana prawdopodobnie w okresie międzywojennym.
Wyznacza kierunek od kościoła, w pobliżu którego ma początek.
Starodworcowa
– nazwa ulicy powstała po 1930 roku po likwidacji dworca kolejowego i linii
kolejowej w tym rejonie. Pierwotnie droga powstała w 1921 roku i prowadziła od
głównego traktu do bloków kolejowych i dworca obecną dolną drogą gruntową
następnie łącząc się z ul. Krótką. Po likwidacji linii kolejowej wybudowano
drogę na jej nasypie tworząc obecną ulicę. Do 1973 roku prowadziła aż do ul.
Źródło Marii w pobliże figurki. Później przecięta Obwodnicą.
Nowodworcowa
– ulica powstała w 1930 roku jako droga dojazdowa od głównego gościńca do
nowego dworca. Częściowo zachowały się oryginalne fragmenty drogi (odcinek brukowany).
Orna
– nazwa ulicy nadana w 1953 roku po przyłączeniu Wielkiego Kacka do Gdyni.
Wcześniejsza nazwa – ul. Kasztanowa powstała w dwudziestoleciu międzywojennym,
a sama droga istniała od co najmniej XIX wieku. Zmiana w nazewnictwie wynikała
z istnienia już takiej samej nazwy ulicy na terenie Gdyni.
Żuławska
– nazwa ulicy nadana w 1953 roku po przyłączeniu Wielkiego Kacka do Gdyni. Droga
i wcześniejsza nazwa – ul. Wiśniowa powstała w latach 20-tych XX wieku. Zmiana
wynikała z istnienia już takiej samej nazwy ulicy na terenie Gdyni.
Kamienna
– nazwa ulicy nadana w 1953 roku po przyłączeniu Wielkiego Kacka do Gdyni. Droga
i wcześniejsza nazwa – ul. Podgórna powstała w latach 20-tych XX wieku. Zmiana
wynikała z istnienia już takiej samej nazwy ulicy na terenie Gdyni.
Solna
– ulica powstała w latach powojennych przed 1969 rokiem. Nazwą nawiązująca do
tradycji dawnej wsi.
Chlebowa
– ulica powstała w latach powojennych przed 1969 rokiem. Nazwą nawiązująca do
tradycji dawnej wsi.
Siewna
– ulica powstała w latach powojennych przed 1969 rokiem. Nazwą nawiązująca do
tradycji dawnej wsi.
Kręta
–
ulica powstała w 1995 roku. Nawiązuje do geometrii drogi.
Kaczeńcowa
– ulica powstała w 1995 roku. Nawiązuje do nazwy dawnej wsi i pobliskiej rzeki.
Stolemów
– ulica powstała w 1996 roku. Etymologia kaszubska.
Maszopów
– ulica powstała w 1996 roku. Etymologia kaszubska.
Remusa
– ulica powstała w 1997 roku. Etymologia kaszubska.
Krośniąt
– ulica powstała w 1997 roku. Etymologia kaszubska.
Goska
– ulica powstała w 1997 roku. Etymologia kaszubska.
Borówca
– ulica powstała w 1997 roku. Etymologia kaszubska.
Lesoka
– ulica powstała w 2001 roku. Etymologia kaszubska.
Radosna
– ulica powstała w 2001 roku na potrzeby nowego budownictwa wielorodzinnego.
Nazwa nawiązuje do sąsiedniej ulicy Wesołej.
Szczęśliwa
- ulica powstała w 2003 roku. Nazwa nawiązuje do pobliskich ulic – Radosnej i
Wesołej.
Siega
– ulica powstała w 2003 roku na potrzeby nowego osiedla bloków. Patronem jest
ksiądz urzędujący dawniej w wielkokackiej parafii św. Wawrzyńca.
Nad
Potokiem – najnowsza ulica na Wielkim Kacku powstała w 2007
roku. Zgodnie z zasadą nadawania nazw kaszubskich wielkokackim ulicom
pierwotnie miała to być ul. Żywnika (kaszubskie określenie jednego z wiatrów).
W niejasnych okolicznościach ostatecznie przyjęto inną nazwę nawiązującą do
sąsiadującego z ulicą potoku. Wybudowana na potrzeby osiedla.
KARWINY
Ulice nieistniejące:
Karwińska
- jedna z najstarszych ulic na Karwinach istniejąca co najmniej od XVIII wieku.
Nazwa funkcjonowała od dwudziestolecia międzywojennego. Droga na początkowym
odcinku z zabudową prowadziła na pastwiska (po kaszubsku karwia – stąd nazwa
ulicy) od placu i głównego traktu wsi (Wiczlińska, później Chwaszczyńska)
obecną ulicą Zapolskiej przez funkcjonujące dzisiaj boisko piłkarskie, obecny
częściowy odcinek ul. Staffa (od budynku z klubem fitness), dalej przez potok
(obok dzisiejszych TBS-ów) i w górę obecną ścieżką przy rurach, gdzie następnie
łączyła się z drogą na Zawadę (późniejszą Tatarczaną). W 1930 roku droga
została przecięta wąwozem kolejowym toteż została skrócona do potoku. W 1985
roku jej początkowy odcinek zmienił nazwę na ul. Zapolskiej, a środkowy odcinek
drogi został zlikwidowany na potrzeby budowy boiska. Ostatni fragment drogi
został wchłonięty przez ul. Staffa, chociaż nazwa Karwińska na tym odcinku
widniała jeszcze na mapach z 1999 roku. Nazwa ulicy nigdy nie została
wykreślona ze spisu ulic, a więc teoretycznie istnieje do dzisiaj. Posiada
nawet swój kod pocztowy (81-593). Reliktami są odcinki drogi przy pływalni,
przy TBSach i przy rurach za torami.
Podwórzowa
– jedna z najstarszych ulic na Karwinach. Rok powstania nieznany, nazwa
powstała w dwudziestoleciu międzywojennym. W 1985 roku wchłonięta przez ul.
Konopnickiej. Oficjalnie skreślona ze
spisu ulic dopiero w 2003 roku uchwałą Rady Miasta. W 2018 roku inna uchwała
Rady Miasta pozbawiła jej kategorii drogi gminnej i wyłączyła z użytkowania. Żadne uchwały nie były jednak w stanie ostatecznie wymazać jej z przestrzeni publicznej - do dzisiaj bowiem miejscowa stacja transformatorowa nosi nazwę "Karwiny Podwórzowa".
Ziemniaczana
– rok powstania nazwy ulicy nieznany.
Widnieje na mapach z 1969 roku. Jedna z najstarszych dróg. Powstała na bazie
ważnego traktu do Małego Kacka istniejącego co najmniej od XVIII wieku
przerwanego w 1930 roku przez budowę linii kolejowej. W 1935 roku jej rolę
przejęła nowowybudowana ulica Orłowska. Zaczynała się przy nieistniejącym
skrzyżowaniu z główną ulicą (Sopocką, później Orłowską, a dziś Wielkopolską)
między współczesnymi cmentarzem a
targowiskiem. Po wybudowaniu linii kolejowej kończyła się przed torami na
wysokości ulicy Olgierda po drugiej stronie torów. Zniknęła w pierwszej połowie
lat 80-tych w związku z budową osiedla „Karwiny I”. Obecnie brak jakichkolwiek
reliktów drogi, choć zachowała się stacja transformatorowa o nazwie "Karwiny Ziemniaczana".
Mleczna
– rok powstania ulicy nieznany. Widnieje na mapach z 1969 roku jako krótka
uliczka, odnoga od ul. Korzennej. Ulica zniknęła w pierwszej połowie lat 80-tych w związku z
budową osiedla „Karwiny I”. Zachowała się stacja transformatorowa o nazwie "Karwiny Mleczna".
Ulice istniejące:
Małe
Karwiny - jedna z najstarszych dróg na Karwinach istniejąca
co najmniej od XVIII wieku, dawniej znajdowała się w centrum wsi Wielki Kack i
łączyła się z ul. Karwińską mostem nad potokiem (zlikwidowanym na początku lat
80-tych). Nazwa funkcjonuje od dwudziestolecia międzywojennego. Miała mniejsze
znaczenie niż ul. Karwińska stąd też pewnie określenie „Małe”. Nazwa zachowana
mimo likwidacji nazw sąsiednich starych ulic – Karwińskiej i Podwórzowej.
Obecnie jest to najkrótsza ulica na Karwinach.
Tatarczana
– rok powstania nazwy ulicy nieznany. Widnieje
na mapach z 1969 roku. Jedna z najstarszych dróg. Powstała na bazie traktu do Zawady
istniejącego co najmniej od XVIII wieku przerwanego w 1930 roku przez budowę
linii kolejowej. Zaczynała się przy skrzyżowaniu z nieistniejącą już ulicą
Ziemniaczaną, która biegła od głównej ulicy (Sopocka, później Orłowska, a dziś
Wielkopolska). Po wybudowaniu linii kolejowej kończyła się przed torami w
okolicy dzisiejszego boiska. Przebieg
ulicy zmieniony i rozbudowany pod koniec lat 70-tych w związku z budową osiedla
„Karwiny I”, stąd też brak reliktów dawnej drogi. Nowa ulica została oddana do
użytku w 1982 roku.
Buraczana
– rok powstania ulicy nieznany. Widnieje
na mapach z 1969 roku jako krótka uliczka. Przebieg ulicy znacznie rozbudowany pod
koniec lat 70-tych w związku z budową osiedla „Karwiny I”. Nowa ulica została
oddana do użytku w 1982 roku.
Korzenna
– rok powstania ulicy nieznany. Widnieje
na mapach z 1969 roku. Przebieg ulicy nieznacznie rozbudowany pod koniec lat
70-tych w związku z budową osiedla „Karwiny I”. Nowa ulica została oddana do
użytku w 1982 roku.
Brzechwy
– szeroka ulica powstała w 1983 roku na granicy budowanego osiedla „Karwiny
III” i planowanego osiedla „Karwiny II” umożliwiająca dojazd do nich. Zastąpiła
dawną drogę polną istniejącą od co najmniej XVIII wieku. Patronem ulicy jest
pisarz.
Porazińskiej
– ulica powstała w 1983 roku na potrzeby
budowanego osiedla „Karwiny III”. Częściowo zbudowana na bazie drogi do
Chwarzna istniejącej od co najmniej XVIII wieku (początkowy odcinek drogi nie
istnieje, a środkowy jest obecnie ciągiem pieszym od szkoły do pętli). W 2005
roku ulica została wydłużona do nowego prywatnego osiedla w kierunku lasu. W
2018 roku została ponowienie wydłużona do kolejnych nowych bloków znajdujących
się w lesie. Patronką ulicy jest pisarka.
Makuszyńskiego
– ulica powstała w 1983 roku na potrzeby
budowanego osiedla „Karwiny III”. Przy ulicy znajduje się pętla autobusowa
powstała w 1987 roku. Patronem ulicy jest pisarz.
Tuwima
– ulica powstała w 1983 roku na potrzeby
budowanego osiedla „Karwiny III”. Patronem ulicy jest pisarz.
Baczyńskiego
– ulica powstała w 1985 roku na potrzeby budowanego osiedla „Karwiny II”. Patronem ulicy jest pisarz.
Gojawiczyńskiej
– ulica powstała w 1985 roku na potrzeby budowanego osiedla „Karwiny II”. Patronką ulicy jest pisarka.
Nakłowskiej
–
szeroka ulica powstała w 1985 roku na granicy budowanych osiedli „Karwiny I” i
„Karwiny II” umożliwiająca dojazd do nich i prowadząca do lasu, a dalej leśną
drogą do Krykulca, Zawady i Małego Kacka. Powstała na bazie wiejskiej gruntowej
i brukowanej drogi wytyczonej po 1930 roku w
miejscu istniejącej w latach 1921-1930 linii kolejowej. Patronką ulicy
jest pisarka.
Iwaszkiewicza
– ulica powstała w 1985 roku na potrzeby budowanego osiedla „Karwiny II”. Patronem ulicy jest pisarz. Pierwotna robocza nazwa tej ulicy to Widokowa - do dzisiaj funkcjonuje pod tą nazwą miejscowa stacja transformatorowa.
Staffa
– ulica powstała w 1985 roku na potrzeby budowanego osiedla „Karwiny II”. Wchłonęła częściowo istniejącą
tu wcześniej ulicę Karwińską. Patronem ulicy jest pisarz.
Zapolskiej
– nazwa ulicy nadana w 1985 roku. Wcześniej, od lat przedwojennych nosiła nazwę
Karwińska. Jedna z pierwszych dróg na Karwinach. Patronką ulicy jest pisarka.
Kruczkowskiego
– ulica powstała w 1985 roku na potrzeby budowanego osiedla „Karwiny II”. Patronem ulicy jest pisarz – do
2017 roku komunistyczny działacz Leon, a od tego roku niepodległościowy
działacz Kazimierz.
Gałczyńskiego
– ulica powstała w 1985 roku na potrzeby budowanego osiedla „Karwiny II”. Patronem ulicy jest pisarz. Pierwotna robocza nazwa tej ulicy to Skrajna - do dzisiaj funkcjonuje pod tą nazwą miejscowa stacja transformatorowa.
Konopnickiej
– ulica powstała w 1985 roku na potrzeby budowanego osiedla „Karwiny II”. Patronką ulicy jest pisarka.
Fleszarowej-Muskat
– krótka ulica powstała w 1993 roku na
potrzeby nowobudowanych bloków prywatnego dewelopera na Karwinach III. Jest to
najmłodsza ulica na Karwinach, choć w jej miejscu od co najmniej XVIII istniała
polna droga w kierunku Krykulca. Patronką ulicy jest pisarka.
FIKAKOWO
Nieistniejące nazwy
ulic:
Zabity
Rów
– dawne określenie ulicy Górniczej. Droga polna wytyczona w wąwozie, który
powstał w wyniku oddziaływań atmosferycznych (spływająca woda). Widoczna na
mapach z XVIII wieku. Po wojnie zmieniono nazwę na ul. Górniczą.
Świni
Rów
– dawne określenie ulicy Myśliwskiej. Droga polna wytyczona w wąwozie, który
powstał w wyniku oddziaływań atmosferycznych (spływająca woda). Widoczna na
mapach z XIX wieku. Po wojnie zmieniono nazwę na ul. Myśliwską. Nazwa pochodzi od świń, które sprowadzano tą drogą od funkcjonującej tu świniarni do głównej szosy.
Stary
Rów
– inne dawne określenie ul. Myśliwskiej zapewne powstałe, gdy nazwa Świni Rów
zatarła się już w pamięci mieszkańców.
Wilczy
Rów
– dawna nazwa nieokreślonej drogi na Fikakowie. Być może była ta inna
nazwa Świniego Rówu lub Zabitego Rówu, pradawne określenie ul. Lipowej lub
jednego z dwóch istniejących zejść z Fikakowa do ul. Źródła Marii. Nazwa prawdopodobnie pochodzi od wilków, które niegdyś spotkano w tym miejscu.
Święty
Rów
– dawna nazwa nieokreślonej drogi na Fikakowie. Prawdopodobnie inna nazwa
dla Świniego Rowu po 1887 roku, kiedy na rozwidleniu Rowu i ul. Lipowej
postawiony został krzyż. Alternatywnie wcześniejsza nazwa ul. Lipowej.
Istniejące nazwy ulic:
Lipowa
– droga istniejąca od co najmniej XVIII wieku. Swój początek miała przy głównym
trakcie (szosa Sopot-Wiczlino). Była wtedy brukowana do skrzyżowania z
dzisiejszą ul. Myśliwską, gdzie od 1887 roku stoi krzyż. Dalej jako droga polna
ciągnęła się przez całe Fikakowo i łączyła z ul. Starochwaszczyńską do
Chwaszczyna. Nazwa przedwojenna. W 1991 roku po wybudowaniu ul. Gryfa
Pomorskiego początkowy odcinek drogi został zlikwidowany, a pozostała część
wyasfaltowana. Obecnie początek ulicy nie krzyżuje się ani nie łączy z żadną
inną ulicą. Nazwa pochodzi od Lipusza - lipowego gaju, do którego prowadziła ulica.
Myśliwska
– droga istniejąca od co najmniej XIX wieku pod nazwami Świni Rów i Stary Rów.
Wytyczona jako droga polna w wyniku oddziaływań atmosferycznych (opadająca woda
spowodowała powstanie wąwozu). W 1887 r. na skrzyżowaniu z ul. Lipową
ustanowiono krzyż, którego następca stoi do dzisiaj. Po wojnie nadano obecną
nazwę. Rozbudowana na początku lat 90-tych na potrzeby nowych blokowisk. Motywy
nadania nazwy nieznane.
Górnicza
– droga istniejąca od co najmniej XVIII wieku pod nazwą Zabity Rów. Wytyczona
jako droga polna w wyniku oddziaływań atmosferycznych (opadająca woda
spowodowała powstanie wąwozu). Początkowa miała bardzo małe znaczenie. Po
wojnie nadano obecną nazwę. Rozbudowana na początku lat 90-tych na potrzeby
nowych blokowisk. Motywy nadania nazwy nieznane.
Gryfa
Pomorskiego – ulica powstała w 1991 roku jako
główna droga dojazdowa do nowobudowanych osiedli. Upamiętnia kaszubską tajną
organizację wojskową.
Witosławy
– ulica powstała w 1996 roku na potrzeby nowego blokowiska. Upamiętnia
kaszubską księżniczkę.
Zwinisławy
– ulica powstała w 1996 roku na potrzeby nowego blokowiska. Upamiętnia
kaszubską księżniczkę.
Damroki
–
ulica powstała w 1996 roku na potrzeby nowego blokowiska. Upamiętnia kaszubską
księżniczkę.
Szefki
– ulica powstała w 2001 roku na potrzeby nowego blokowiska. Upamiętnia
wielkokackiego nauczyciela i działacza kaszubskiego.
NOWINY,
KACZE BUKI
Ulice
nieistniejące:
Nowińska –
rok wytyczenia drogi nieznany (prawdopodobnie XIX wiek). Ulica nazwana w
dwudziestoleciu międzywojennym. Jej nazwa nie
widnieje na żadnej z powojennych map Gdyni, gdzie przedstawiana jest jako odnoga ul. Chwaszczyńskiej Pod koniec lat 70-tych została zlikwidowana, a w jej miejscu powstały zakłady
przemysłowe m.in. Polifarb. Nazwa pochodzi od przyściółka Nowiny.
Ulice
istniejące:
Starochwaszczyńska
– dawniej główny brukowany trakt łączący Wielki Kack z Chwaszczynem. Jedna z
pierwszych dróg na Wielkim Kacku istniejąca co najmniej od XVIII wieku, a
prawdopodobnie powstała już przed XIV wiekiem. Na skrzyżowaniu tej drogi i
szosy Wiczlino – Sopot powstało centrum wsi. W dwudziestoleciu międzywojennym
początkowy odcinek nazwany ul. Źródło Marii. Starochwaszczyńską określano wtedy
już tylko odcinek leśny i znajdujący się na Nowinach. Znaczenie drogi spadło po
1935 roku, kiedy wybudowano nowoczesną nową drogę na Chwaszczyno (obecna ul.
Chwaszczyńska). W związku z koniecznością rozróżnienia dawnego szlaku od nowego
nadano nazwę Starochwaszczyńska. Być może wcześniej nazywano tę ulicę po prostu
Chwaszczyńską. W 2012 roku w związku z rozbudową Kaczych Buków uporządkowano
kwestię przebiegu ulicy w rejonie tego osiedla. Na Wielkim Kacku ulica bierze
początek za Obwodnicą, następnie biegnie leśną drogą (odcinek zamknięty dla
samochodów) i wychodzi na dawnych Nowinach i dalej przez Kacze Buki prowadzi do
Chwaszczyna.
Krzemowa
– nazwa
nadana w 2003 roku w związku z oddaniem do użytku budynku straży pożarnej
znajdującej się przy tej ulicy. Droga istniała już wcześniej od czasów budowy
Polifarbu (początek lat 80-tych). Była to wtedy jednak odnoga ul.
Chwaszczyńskiej. Nazwa nawiązywać ma do przemysłowego charakteru tej części
dzielnicy.
Kacze
Buki
– nazwa kilku odcinków dróg na Kaczych Bukach nadana oficjalnie w 2012 roku.
Wcześniej odcinki te nosiły nazwę ul. Starochwaszczyńskiej.
Większość leśnych traktów nie posiada nazw własnych. Występują tylko 4 wyjątki:
Starochwaszczyńska - opisana wcześniej
Aleja Daglezjowa - rok powstania nieznany, jedna z leśnych dróg łącząca Źródło Marii z wiaduktem na ul. Lipowej. Wzdłuż traktu rosną tytułowe daglezje.
Długi Grunt - rok powstania nieznany, widnieje na XIX wiecznych mapach. Prowadzi od ul. Sopockiej do Gołębiewa.
Długa Linia - rok powstania nieznany, widnieje na mapach z okresu międzywojennego. Prowadzi od ul. Spacerowej do Gołębiewa.
Ceglanka - rok powstania nieznany, droga biegnąca wzdłuż Obwodnicy Trójmiasta łączy Gołębiewo z ul. Spacerową.
LEŚNE TRAKTY
Większość leśnych traktów nie posiada nazw własnych. Występują tylko 4 wyjątki:
Starochwaszczyńska - opisana wcześniej
Aleja Daglezjowa - rok powstania nieznany, jedna z leśnych dróg łącząca Źródło Marii z wiaduktem na ul. Lipowej. Wzdłuż traktu rosną tytułowe daglezje.
Długi Grunt - rok powstania nieznany, widnieje na XIX wiecznych mapach. Prowadzi od ul. Sopockiej do Gołębiewa.
Długa Linia - rok powstania nieznany, widnieje na mapach z okresu międzywojennego. Prowadzi od ul. Spacerowej do Gołębiewa.
Ceglanka - rok powstania nieznany, droga biegnąca wzdłuż Obwodnicy Trójmiasta łączy Gołębiewo z ul. Spacerową.
BIBLIOGRAFIA
·
Z.
Żywicka, Z dziejów Wielkiego Kacka, Gdańsk 2005
·
T.
Rembalski, D, Małszycki, Wielki Kack: dzieje kaszubskiej wsi, Gdynia 2011
·
Uchwały
Rady Miasta Gdyni
·
Archiwalne
mapy
·
Badania
własne
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz