czwartek, 28 listopada 2019

HISTORIA I ROZWÓJ KARWIN


Karwiny to jedna z 21 dzielnic Gdyni. Przed przyłączeniem do granic miasta w 1953 roku, Karwiny stanowiły integralną część Wielkiego Kacka. Mimo, iż współcześnie Wielki Kack i Karwiny to dwie oddzielne dzielnice, to po dziś dzień stanowią jeden wspólny organizm przestrzenny, który przecięty jest główną miejską arterią – ul. Chwaszczyńską przechodzącą w ul. Wielkopolską.  Wielkim Kackiem określa się tereny położone na południe od traktu, a Karwinami na północ od ulicy. Niniejszy artykuł ma za zadanie przedstawić dzieje tych terenów, które należą właśnie do Karwin.


Nazwa Karwiny pochodzi od kaszubskiego słowa karwia oznaczającego pastwiska, łąki. Etymologia ta zdradza rolę tego obszaru jaką pełnił od zarania dziejów. W XIII w., kiedy zaczęła kształtować się wieś Wielki Kack, mieszkańcy urządzili tu miejsca wypasu bydła. Nie oznacza to jednak, że teren Karwin był całkowicie niezamieszkały. Centrum Wielkiego Kacka (plac wiejski) znajdowało się na obecnym skrzyżowaniu ulic Chwaszczyńska/Wielkopolska/Źródło Marii/Małe Karwiny nad potokiem. Kilka budynków powstało po stronie północnej szosy Sopot-Wiczlino, czyli na terenie Karwin. Z czasem wytyczono tu dwie drogi odchodzące od głównego traktu – późniejsza ul. Karwińska oraz ul. Małe Karwiny. Na Karwinach znajdowały się także polne drogi w kierunku Witomina oraz Małego Kacka (Karwiny I) oraz w kierunku Chwarzna i Krykulca (Karwiny III). W późniejszych stuleciach główna szosa oraz drogi na Mały Kack i  Chwarzno zostały wybrukowane. W drugiej połowie XIV wieku po stronie Karwin powstał drugi po kościele najważniejszy obiekt we wsi – karczma. Znajdowała się ona w miejscu współczesnego baru Mrówka (centrum dawnej wsi). Karwinami nazywało się obszar nieco większy niż obecnie, gdyż wielkokackie pastwiska rozciągały się aż po dzisiejszą ul. Racławicką, gdzie zaczynały się obszary leśne należące już do Małego Kacka.


Karwiny w średniowieczu

W 1831 roku na terenie Karwin miało miejsce ważne wydarzenie. Na wzgórzu położonym między głównym traktem a drogą na Krykulec (obecnie wzgórze nad stacją benzynową Shell) urządzono  cmentarz choleryczny. Miejsce to wybrano ze względu na bezpieczną odległość od pobliskich domów mieszkalnych. Zmarłych wrzucono do głębokiego dołu, po czym go zakopano. W 1871 roku, gdy wybuchła kolejna epidemia cholery właściciel ziemi (zarządca miejscowego folwarku) odmówił dalszych pochówków w tym miejscu i obsiał wszystkie możliwe dojścia na cmentarz. Proboszcz interweniował u władz państwowych, jednak zagadką pozostaje jak ostatecznie zakończyła się ta historia. Wg jednej wersji ciała zagrzebano w dwóch innych miejscach – na obecnej Górce Śmierci (skarpa między Karwinami I a Karwinami II) oraz w nieustalonym miejscu w lesie za Karwinami. Brak jednak dowodów na istnienie tych cmentarzy. Inna wersja mówi o nielegalnym pochówku na pierwszym cmentarzu cholerycznym. Istnieją spore rozbieżności na temat ilości ofiar. Wg różnych szacunków na Karwinach pochowanych zostać miało łącznie ok. 2000-3000 ciał (z czego na omawianym wzgórzu 400 osób). Dane te są jednak prawdopodobnie znacznie zawyżone, gdyż wg ksiąg metrykalnych w Wielkim Kacku na cholerę zmarło zaledwie kilkanaście osób. W 1885 roku teren cmentarza cholerycznego nabyła rodzina Jasińskich i ustawiła tu krzyż upamiętniający zmarłych. Jego czwarty następca stoi do dzisiaj. Od momentu przejęcia, teren przyjął nazwę Wzgórze Jasińskich Chojny. Ze wzgórzem łączą się opowieści o zjawach, które opowiada się do dzisiaj. W okresie wiosennym pojawiać się tu ma Blady Józek, a historie o paranormalnym zabarwieniu opowiadają również pracownicy pobliskiej stacji benzynowej.

Na przełomie XIX i XX wieku wzdłuż głównego traktu ustawiono 3 kapliczki - kapliczkę Św. Rocha położoną w centrum dawnej wsi na placu powstałą ok. 1850 roku zbudowaną cegłami z cegielni w Kolibkach (zachowane napisy na cegłach), kapliczkę Św. Józefa z ok. 1900 roku przy obecnym skrzyżowaniu Wielkopolska/Nałkowskiej/Starodworcowa,  a także kapliczkę Anioła Stróża z 1913 r. położoną przy obecnej stacji benzynowej (przed 1999 rokiem stała na rozdrożu dróg - dzisiaj skrzyżowanie Chwaszczyńska - Brzechwy - Gryfa Pomorskiego). Wszystkie kapliczki zachowały się do dzisiaj i są to najstarsze zabytki na terenie Karwin.

W dwudziestoleciu międzywojennym na Karwinach zachodziło do wielu zmian co wiązało się z gwałtownym rozwojem wsi Wielki Kack. Najważniejsze ulice zyskały nazwy – główny trakt od strony Sopotu do centrum wsi - ul. Sopocka, od centrum w stronę Wiczlina - ul. Wiczlińska, natomiast uliczki położone wzdłuż potoku odchodzące od szosy w kierunku pastwisk - ul. Karwińska oraz ul. Małe Karwiny. W sąsiedztwie powstała też krótka uliczka ul. Podwórzowa. W rejonie centrum wsi (plac wiejski) i wzdłuż uliczek położonych w sąsiedztwie potoku znajdowały się już liczne zabudowania. Pojedyncze domy pojawiły się także wzdłuż ul. Wiczlińskiej między obecną ul. Brzechwy a ul. Nowowiczlińską. Jeden dom stanął także na wzgórzu nad ul. Wiczlińską (obecne Karwiny 3, okolice supermarketu). Pozostałą część Karwin nadal stanowiły pastwiska. Część ziemi uprawiano. Najżyźniejsze znajdowały się na obecnych Karwinach I i nazywane były „Wierzch Pola”. Swoją nazwę posiadał też cmentarz choleryczny – Jasińskich Chojny. Najdalej położone ziemie nazywano „Keselinke Parcele” (okolice obecnej ul. Żniwnej za torami) oraz „Lewiny” (okolice ul. Racławickiej). Nazwy pochodziły od nazwisk ich gospodarzy. W 1921 roku miało miejsce wielkie wydarzenie - Karwiny przecięte zostały linią kolejową Gdynia-Kokoszki. Torowisko poprowadzono obecną ul. Nałkowską. Nad potokiem zbudowano solidny przepust kolejowy, który istnieje do dzisiaj i jest znaczącym zabytkiem inżynieryjnym.  Linia istniała tylko 9 lat. W 1930 roku zbudowano nową magistralę węglową, którą poprowadzono obecnie istniejącym torowiskiem. Budowa linii wymagała wielkiego wysiłku - ręcznie wykonano ogromny wykop kolejowy (do 20 metrów) nazwany później Wielkim Wykopem. Wąwóz ten odciął Karwiny od ziem Keslinke i Lewińskich zmniejszając obszar Karwin do dzisiaj istniejących granic. Droga na Mały Kack oraz na Witomino została przerwana. Na ulicy Sopockiej wykonano wiadukt będący jedynym wyjazdem z kierunku wschodnim. Drugi wiadukt znajdował się dopiero w lesie na wysokości Krykulca.  Starą linię kolejową rozebrano, a w jej miejscu powstała polna ścieżka. W 1929 roku przy ul. Sopockiej (obecnie ul. Wielkopolska) urządzono nowy cmentarz dla parafii p.w. św. Wawrzyńca. Początkowo przeznaczony był dla dzieci, ale wkrótce zaczęto chować także dorosłych. Cmentarz ten istnieje do dzisiaj. W rejonie centrum Wielkiego Kacka rozwijały się usługi. Część z nich urządzono po stronie Karwin. W 1936 roku przy ul. Wiczlińskiej 6 (róg ul. Karwińskiej) utworzono po raz pierwszy we wsi agencję pocztowo-telegraficzną (dom Ellwartów). Przy wiejskim placu działała piekarnia Kopickich, sklep Baranowskiego oraz karczma Oberża u Jana Cząstki (restauracja, hotel i sklep). Przy ul. Karwińskiej (obecny teren komisariatu) wybudowany został kolejny obiekt gastronomiczno-noclegowy ze sklepem Oberża Kaszubska należący do nowego osadnika – pana Wojciecha Targowskiego.  Obie gospody organizowały zabawy taneczne i występy artystyczne. W 1935 roku w miejscu dawnego traktu zbudowano nową szosę wyłożoną kostką kamienną z Orłowa do Chwaszczyna. Nazwy ulic z Sopockiej i Wiczlińskiej przemianowano odpowiednio na Orłowską i Chwaszczyńską. Ulice Sopocka i Wiczlińska zostały skrócone do obecnie funkcjonujących.



Karwiny w 1939 roku

Podczas II wojny światowej Wielki Kack stał się gminą. Jego siedziba mieściła się przy ul. Karwińskiej (przed Oberżą Kaszubską). Śmierć z rąk Niemców poniosło część mieszkańców Karwin m.in. W. Targowski. Na wzgórzu nad skrzyżowaniem Chwaszczyńskiej z Wiczlińską (obecny teren Karwin III, ul. Porazińskiej) w 1943 roku urządzono punkt obrony armii niemieckiej (tzw. Wzgórze 142). Na rozwidleniu dróg zbudowano dom dowódcy (zburzony podczas rozbudowy ulicy Chwaszczyńskiej). Przy ulicy Chwaszczyńskiej pod wzgórzem ustawiono 6 drewnianych baraków dla żołnierzy i obsługi stanowisk obronnych Wzgórza. Od baraków odchodziły tunele do bunkra i stanowisk ogniowych. Na wzgórzu  stały 4 działa obrotowe kaliber 120 mm tworzące razem z obrotowym dalmierzem i urządzeniami pomocniczymi baterię o zasięgu ognia 26 km, a także  2 działa przeciwlotnicze kaliber 24 mm, działo kaliber 3,7 mm, radar oraz magazyny. Mimo ciężkich walk toczonych w 1945 roku armia radziecka zdobyła wzgórze. Poległych żołnierzy niemieckich chowano płytko w ziemi, natomiast żołnierzy radzieckich w zbiorowej mogile przy ul. Chwaszczyńskiej. W 1949 roku ciała ekshumowano.  W 1945 roku na cmentarzu przy ul. Orłowskiej pochowano poległych w rejonie Wielkiego Kacka miejscowych polskich żołnierzy. Grób ten znajduje się na cmentarzu do dzisiaj. Podczas przejęcia Wielkiego Kacka przez Armię Radziecką w 1945 roku mniejsze lub większe zniszczenia dotknęły karwińską zabudowę. W całkowitą ruinę popadła m.in. karczma Cząstki. Wysadzono wiadukt nad torami, który odbudowano dopiero 2 lata później.

Po wojnie urządzić trzeba było życie na nowo. Poczta została otwarta w dawnej piekarni Kopickich (działała do lat 70-tych po czym została przeniesiona na wielkokacką stronę – obecny dom na skrzyżowaniu Chwaszczyńskiej ze Źródłem Marii). W dawnej Oberży Kaszubskiej przy ul. Karwińskiej zorganizowano sale lekcyjne wspomagające wielkokacką szkołę urządzoną w baraku. Zajęcia odbywały się tu do 1949 roku, kiedy to w budynku oberży powstał spółdzielczy sklep spożywczy działający aż do 1978 roku.  Na skrzyżowaniu ul. Chwaszczyńskiej i ul. Karwińskiej ustawiono kiosk, później przeniesiony obok poczty. W 1953 roku Wielki Kack wraz z Karwinami przyłączono do Gdyni. Przez 20 kolejnych lat niewiele się zmieniło. Główna zabudowa znajdowała się nadal w okolicy placu wiejskiego, ul. Karwińskiej, ul. Małe Karwiny, ul. Podwórzowej, wzdłuż ul. Chwaszczyńskiej. Jeden dom nadal stał na wzgórzu na Karwinach III. Nowa zabudowa pojawiła się w dalszym biegu ul. Karwińskiej (w miejscu obecnej szkoły SP nr 42, przy obecnej ul. Staffa oraz obecnej ul. Nałkowskiej pod lasem). Pojedyncze domy powstały przy obecnej ul. Korzennej oraz ul. Nałkowskiej (w miejscu obecnych garaży). W 1956 roku do Karwin dotarła komunikacja miejska. Pętlę dla linii nr 121 kursującą do Gdyni zorganizowano przy skrzyżowaniu ul. Wiczlińskiej z ul. Chwaszczyńską. W 1970 roku miało miejsce ważne wydarzenie - w miejscu dawnej karczmy powstał nowy lokal gastronomiczny, kiedy to część nowowybudowanego budynku kupił znany gdyński gastronom Zenon Mrówka. Urządzona została tu restauracja Turysta, później przemianowana na legendarny bar piwny. Lokal ten wpisał się w krajobraz Karwin na kolejnych prawie 50 lat. Pijalnię zamknięto dopiero w 2017 roku. Pod koniec lat 60-tych na Karwinach I wytyczono nowe ulice: Tatarczaną (na bazie dawnego traktu na Witomino), Korzenną, Buraczaną, Mleczną i Ziemniaczaną (na bazie dawnej drogi do Małego Kacka).  Dwie ostatnie zostały zlikwidowane w latach 80-tych w związku z budową osiedla bloków. W 1973 roku zapadły bowiem decyzje co do przyszłości Karwin. Opracowano plan budowy nowej wielkiej dzielnicy złożonej z trzech osiedli roboczo nazwanych – Karwinami , Na Wzgórzu (Fikakowo) oraz Źródłem Marii (stary Wielki Kack). Jako pierwsze zaczęto budować Karwiny, które podzielono na 3 mniejsze osiedla.


Karwiny w 1973 roku

Budową Karwin zajęła się Morska Spółdzielnia Mieszkaniowa. W 1976 roku powstały pierwsze bloki z wielkiej płyty. Jednak osiedle rodziło się w wielkich bólach. Liczne problemy na budowie oraz poważne opóźnienia w uzbrojeniu terenu sprawiły, że budynki przez kilka lat stały niezamieszkałe. W 1979 roku wstrzymano budowę osiedla. Pierwsi mieszkańcy wprowadzili się dopiero w listopadzie 1982 roku. Jako pierwszy do użytku oddano blok przy ul. Korzennej 10 na Karwinach I. Rok później gotowy był pierwszy blok na Karwinach III. Jako ostatnie zbudowano osiedle Karwiny II (pierwsze bloki w 1985 roku). W 1985 roku w 48 budynkach mieszkało już ok. 8 tys. ludzi. Ostatnie bloki (łącznie 93) ukończono w 1988 roku. Przydział do mieszkań dostawali nie tylko gdynianie, ale z racji braków inwestycyjnych w Gdańsku, również gdańszczanie (na Karwinach III). Stąd też w późniejszych latach Karwiny były jedyną dzielnicą w Gdyni, gdzie znajdowała się spora grupa kibiców Lechii (pojedyncze osoby pozostały do dzisiaj) Oprócz budynków mieszkalnych powstawały też towarzyszące im budynki usługowe. Na początku lat 80-tych na osiedlu działał zaledwie jeden mały sklep spożywczy (w budynku spółdzielni). W drugiej połowie dekady zbudowano 3 duże pawilony handlowe (supersamy) na każdym z trzech osiedli. Później na Karwinach I obok istniejącego powstał jeszcze jeden pawilon postawiony przez GS Żukowo. Urządzono tu też dzikie targowisko. W 1986 roku oddano do użytku pawilony sklepowe przy ul. Brzechwy. Wtedy otwarto też istniejącą do dzisiaj bibliotekę. W 1983 roku na parterze jednego z bloków na Karwinach I powstała prowizoryczna przychodnia zdrowia przeniesiona z Wielkiego Kacka.  W tym samym roku w małym budynku przy ul. Buraczanej 5 urządzono przedszkole (nr 44). Rok później placówka zajęła drugi budynek (Buraczana 25), a w 1986 roku przedszkole wprowadziło się do nowego dużego budynku przy ul. Tatarczanej (działa w tym miejscu do dzisiaj). Drugie przedszkole wybudowano w tym samym roku na Karwinach III przy ul. Chwaszczyńskiej, gdzie przeprowadziła się placówka działająca wcześniej w szkole na Wielkim Kacku. W 1986 roku do użytku oddano szkołę podstawową nr 42 przy ul. Staffa na Karwinach II.  Między blokami zainstalowano liczne place zabaw. Powstało też sporo boisk – w 1983 roku urządzono teren rekreacyjny przy ul. Porazińskiej. 6 boisk zorganizowano przy szkole podstawowej, dwa przy ul. Buraczanej, po jednym przy ul. Korzennej, ul. Tatarczanej, ul. Nałkowskiej oraz w miejscu dawnej Oberży Kaszubskiej (dzisiaj przychodnia). W 1980 roku postawiono istniejącą do dzisiaj kapliczkę przy ul. Buraczanej. Trzy lata później na Karwinach wyznaczono nową parafię wydzieloną z wielkokackiej parafii św. Wawrzyńca. W kolejnym roku działała już kaplica, a w 1985 roku ulicami Karwin przeszła pierwsza procesja Bożego Ciała. W 1981 roku odbył się ostatni pochówek na karwińskim cmentarzu. Początkowo planowano go zlikwidować, część grobów nawet przeniesiono na cmentarz przy ul. Spokojnej. Ostatecznie nekropolia zachowała się do dzisiaj. Rozwijała się komunikacja miejska. W 1975 roku przez Karwiny przejeżdżały już 3 linie – oprócz nr 121, także nr 171 i nr 172. W 1984 roku otwarto nową pętlę autobusową przy ul. Nowowiczlińskiej (istnieje do dzisiaj). Dotarła do niej pierwsza na Karwinach linia nocna nr 438. W 1987 roku uruchomiono linie nr 193 do nowej pętli wewnątrz osiedla (ul. Tuwima) oraz linię nr 180. Rok później do Karwin dotarła popularna pospieszna linia R, a w 1989 roku od pętli na Małym Kacku do pętli na Karwinach przy ul. Nowowiczlińskiej zbudowano sieć trakcyjną. Na Karwinach pojawiły się więc trolejbusy (linie nr 23 i nr 24).  Pod koniec lat 70-tych rozbudowano główną szosę. Nowe - po raz pierwszy w historii wyasfaltowana - ul. Chwaszczyńska i Orłowska (od końca lat 80-tych ul. Wielkopolska) miały od teraz dwie dwupasmowe jezdnie. Zlikwidowano wiejski plac (przetrwał jedynie w szczątkowej formie między dawną szosą (dzisiaj ciąg pieszo-rowerowy) a budynkami na Małych Karwinach w postaci małego parkingu). W związku z budową arterii zrównano z ziemią wszystkie domy znajdujące się przy ul. Chwaszczyńskiej. Warto dodać, że budowa Karwin pochłonęła także budynki przy skrzyżowaniu ul. Chwaszczyńskiej i ul. Karwińskiej, na wzgórzu na Karwinach III oraz kilka domów w miejscu obecnej szkoły nr 42. Pozostałe zabudowania pozostawiono nienaruszone. Na osiedlu wytyczono nowe ulice mające za patronów pisarzy – w 1983 roku ul. Brzechwy, Porazińskiej, Makuszyńskiego i Tuwima, w 1985 roku ul. Baczyńskiego, Gojawiczyńskiej, Iwaszkiewicza, Kruczkowskiego, Gałczyńskiego, Konopnickiej (wchłonęła ul. Podwórzową), Staffa i Zapolskiej (wchłonęły ul. Karwińską) oraz Nałkowskiej (na bazie gruntowej drogi na dawnej linii kolejowej).  Skrócono ul. Małe Karwiny (zlikwidowano most na potoku budując w zamian kładkę między ul. Zapolską a Konopnickiej). W latach 1973-1984 zbudowano Obwodnicę, która stała się zachodnią granicą Karwin. W 1973 roku wybudowano ul. Nowowiczlińską, która przejęła rolę przeciętej obwodnicą ulicy Wiczlińskiej. W 1987 roku Karwiny stały się osobną dzielnicą Gdyni. W ciągu zaledwie kilku lat Karwiny całkowicie zmieniły swój charakter zmieniając się z malowniczych łąk w typowe osiedle z wielkiej płyty.

W 1990 roku powołano do istnienia Spółdzielnię Mieszkaniową Karwiny wyodrębnioną z Morskiej Spółdzielni Mieszkaniowej. W 1991 roku zorganizowano samorządowe dzielnice Gdyni. Karwiny, Wielki Kack i Dąbrowa stały się jedną dzielnicą, ale już w przyszłym roku Karwiny uzyskały samodzielność, a od 1994 posiadają swoje własne władze. W kolejnych latach dogęszczano zabudowę Karwin poprzez budowę bloków przez prywatnych deweloperów. Powstały 24 nowe bloki, a ostatni zbudowano w 2019 roku. Od 1992 roku rozpoczęto projekt termomodernizacyjny bloków z wielkiej płyty. W 1993 roku wytyczono najmłodszą ulicę na Karwinach – ul. Fleszarowej-Muskat. W 1995 roku wyregulowano i częściowo skanalizowano Potok Źródła Marii. Dopiero w 1996 roku nastąpiło telefoniczne nasycenie Karwin (telefon w każdym mieszkaniu). Rozwijała się oferta usługowa. W 1991 roku pocztę przeniesiono z prywatnego domu na Wielkim Kacku do pawilonów przy ul. Brzechwy. Rok później na części dzikiego bazaru zbudowano boksy handlowe (na pozostałej części nowe boksy ustawiono pod koniec lat 90-tych). W 1995 roku przy ul. Nowowiczlińskiej otwarto nowoczesne jak na owe czasy centrum handlowe Euromarket z supermarketem Bomi oraz pasażem handlowym. W 2004 roku obiekt rozbudowano i wprowadził się tu hipermarket Tesco.  W 1993 roku powstał pierwszy prywatny sklep zachodniej koroporacji Rema 1000 (ul. Korzenna). Od 1995 roku na Karwinach funkcjonuje Biedronka (ul. Tuwima). W 2000 roku otwarto pierwszą stację benzynową Shell (rok wcześniej w związku z budową stacji, przeniesiono nieco kapliczkę Anioła Stróża). W 2005 roku otwarto stację Pod Żaglami, a dwa lata później pierwszą bezobsługową stację (w miejscu ostatniego jedynego zachowanego gospodarstwa przy ul. Chwaszczyńskiej).  W latach 90-tych nieskutecznie szczęścia próbowała branża rozrywkowa. Powstawały konkurencyjne dla Mrówki lokale – Czarna Bila, Cafe Rene, Tutti Frutti (Karwiny III). Na przełomie wieków jak grzyby po deszczu wyrastały za to pizzerie – Bemol/Laola , La Sopressa, Tino. Do dzisiaj przetrwał tylko ostatni lokal. W latach 90-tych dawny plac wiejski nadal spełniał jeszcze rolę niewielkiego centralnego ośrodka z pojedynczymi sklepami w nowym parterowym pawilonie i w przedwojennym domu. Działał tu też kiosk i budka telefoniczna, kapliczkę otaczały stare drzewa. Pod koniec lat 90-tych wycięto drzewa i zburzono stary zabytkowy dom co zniszczyło do końca urok tego miejsca. W zamian powstała nowa kamienica usługowa, do budowy której użyto cegieł ze zburzonego domu. Mimo to dawny plac stracił na znaczeniu, a mieszczące się tu punkty usługowe zdominowały bardziej specjalistyczne branże zamiast generujących ruch sklepów codziennych potrzeb. W 1996 roku oddano do użytku świątynię parafii Niepokalanego Serca Maryi. W 1998 roku wytyczono na Karwinach drugą parafię p.w. św. Jadwigi. W 2006 roku wybudowano kościół. W 2000 roku w miejscu boiska (dawna Oberża Kaszubska) powstał budynek przychodni zdrowia (do której przeniosła się placówka zajmująca pomieszczenia w bloku) oraz komisariat policji. Inwestycji dokonywano także w oświacie – w 1992 roku otwarto drugą szkołę podstawową – nr 46 wraz z 3 boiskami i amfiteatrem przy ul. Chwaszczyńskiej. W 2015 roku urządzono przedszkole przy SP nr 42, a w 2018 roku czwarte w dzielnicy przedszkole przy SP nr 46. Inwestowano także w tereny rekreacyjne – co prawda w 2005 roku pod budowę nowych bloków zlikwidowano zespół boisk przy ul. Porazińskiej , ale w 2002 roku przy SP nr 42 otwarto krytą pływalnię. Od 2001 roku na Karwinach instalowano stoły ping-pongowe, a od 2013 roku siłownie na powietrzu. W 2010 roku otwarto duży nowoczesny plac zabaw przy SP nr 42. Karwiny mają swoje media – od 1996 roku wydawana była gazetka Karwinianka,  a od 2001 roku do dzisiaj Życie Karwin. Od 2012 roku Karwiny posiadają własne logo. Rozwijała się oferta komunikacyjna – w 1993 roku utworzono linie Z, 107/147 i nocną 410. Rok później powstała linia nr 181. W 1997 roku linia K, a w 1999 roku nowa linia trolejbusowa nr 27. W 2001 roku powstała linia nr 153. W 2005 roku utworzono nową linię nr 24, a rok później nr 31. Uruchomiono też linię podmiejską nr 191. W 2007 roku powstała linia nr 29, a rok później X. W 2010 roku utworzono nową podmiejską linię nr 193, a w 2014 r. wewnątrzosiedlową linię nr 145 (szczegółowe kalendarium dostępne jest w artykule „Rozwój transportu publicznego na terenie Wielkiego Kacka”). W 2017 roku otwarto przystanek kolejowy Karwiny PKM (zamiast stacji Gdynia Wielki Kack). Ostatnimi czasy miały też miejsca smutne wydarzenia – w 2017 roku zamknięto legendarny bar Mrówka, a w 2019 roku ze względu na zły stan techniczny budynku komisariat. Liczba mieszkańców maleje. W 2005 roku Karwiny zamieszkiwało 11,5 tys. ludzi,  10 lat później prawie tysiąc mniej.


Karwiny współcześnie (na czerwono zaznaczono pierwotny układ dróg)

Obecnie Karwiny to dzielnica administracyjna Gdyni. Malowniczo położone blokowisko na urozmaiconym terenie wyznaczone jest granicami: torowiskiem od wschodu, obwodnicą od zachodu, lasem od północy i główną arterią Chwaszczyńska-Wielkopolska od południa. Podzielone jest na trzy sektory - I, II i III (granicami są ul. Nałkowskiej i ul. Brzechwy) Znajduje się tu  117 bloków (w tym 10 wieżowców), 49 mniejszych domów, 3 kamienice, 4 supermarkety, centrum handlowe, targowisko,  17 małych pawilonów, 2 kościoły, kaplica i 2 plebanie, przychodnia, komisariat, biblioteka, 2 szkoły z przedszkolami, 2 przedszkola, budynek spółdzielni, 5 budynków przemysłowych, 3 zespoły garaży, altanka działkowa, pływalnia, cmentarz, budynek ZKM, peron kolejowy, 3 stacje benzynowe, biurowiec, 26 obiektów sportowych (6 stołów ping pongowych, 4 siłownie, 1 drążki, 2 bieżnie, 5 boisk do piłki nożnej, 6 do koszyków, 1 do siatkówki i 1do koszykówki i siatkówki), 22 place zabaw, amfiteatr, 5 kapliczek, 5 przydrożnych krzyży, tablica pamięci i 4 dęby pamięci. Jeśli chodzi o zabytki, to mieszczą się tu dwa przedwojenne domy (najstarszy z 1936 roku), 3 przedwojenne kapliczki oraz przedwojenny przepust kolejowy. Między blokami wciąż rośnie dzika wiejska roślinność, m.in. zboża. Sporymi atutami są: otoczenie lasu, duże odstępy między budynkami, sporo zieleni, urozmaicenie terenu oraz dogodna oferta komunikacyjna, oświatowa i handlowo-usługowa. Bolączkami są: brak zorganizowanych terenów zielonych (parków, skwerów) oraz uprzykrzające życie stada grasujących po osiedlu dzików. Niewielka jest też oferta usług kultury, rozrywki i gastronomii. Na osiedlu znajduje się tylko jedna pizzeria. Szczęśliwie, ofertę uzupełniają liczne lokale położone przy ul. Wielkopolskiej, tylko że już po wielkokackiej stronie. Trzeba bowiem na koniec powtórzyć, iż tak jak wieki temu, tak i dzisiaj Karwiny stanowią wraz Wielkim Kackiem jeden organizm przestrzenny.

Bibliografia

M. Sokołowska, Gdynia w gazetach przez 75 lat, Gdynia 2001
M. Sokołowska, Encyklopedia Gdyni, Gdynia 2006
T. Rembalski, D, Małszycki, Wielki Kack: dzieje kaszubskiej wsi, Gdynia 2011
Z. Żywicka, Z dziejów Wielkiego Kacka, Gdańsk 2005
Badania własne

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz