Do Wielkiego Kacka obecnie docierają trzy rodzaje
transportu publicznego – pociągi, autobusy oraz trolejbusy. Komunikację
kolejową organizuje PKP SKM, komunikację autobusową ZKM Gdynia, PKS Gdynia, PKS
Bytów oraz Gryf Żukowo, natomiast komunikację trolejbusową ZKM Gdynia. W
niniejszym opracowaniu przedstawiono historię rozwoju oraz stan obecny każdego
rodzaju komunikacji. Poszczególne rozdziały dotyczą komunikacji kolejowej, komunikacji
autobusowej regionalnej, komunikacji miejskiej oraz komunikacji prywatnej. Tekst okraszono tabelami, mapkami oraz
zdjęciami.
Komunikacja
kolejowa
1921
rok był przełomowy w historii Wielkiego Kacka. Wtedy to powstała linia kolejowa
łącząca Gdynię z Kokoszkami przez Wielki Kack i stała się oknem na świat dla wielu
Kacan. W rejonie Wielkiego Kacka linia biegła nieco inaczej niż obecnie. Tory
znajdowały się w miejscu współczesnej ulicy Nałkowskiej, Starodworcowej oraz w bezpośrednim sąsiedztwie
źródła nazywanym dzisiaj Źródłem Marii. Dworzec i stacja kolejowa Kack Wielki
mieściły się przy ul. Starodworcowej w pobliżu istniejących bloków kolejowych. Początkowo na stacji zatrzymywała się tylko jedna para pociągów relacji Gdynia-Kartuzy. Od 1923 roku były to już dwie pary pociągów na trasie Gdynia – Kartuzy –
Kościerzyna. Stopniowo oferta była zwiększana. Później pojawiły się też pociągi sezonowe, w tym także w sezonie letnim uruchamiano pociąg relacji Gdynia – Poznań. W
1930 roku zmieniono przebieg linii w rejonie Wielkiego Kacka. W tym celu
wybudowano głęboki wykop i osuszono Jezioro Wielkokackie. Linia ta istnieje do
dnia dzisiejszego. Stare torowisko rozebrano, a dotychczasowy dworzec wyłączono
z obsługi (później został on zniszczony podczas II wojny światowej). Nowy
dworzec i stacja zostały wybudowane między ul. Nowodworcową a jeziorem. Po
linii kolejowej kursowały pociągi relacji Gdynia – Kościerzyna - Bydgoszcz - Katowice oraz Gdynia - Kartuzy. Wszystkie pociągi zatrzymywały się na stacji Kack Wielki. Po 1945 roku podstawowe połączenie to Gdynia – Kościerzyna - Bydgoszcz. W 1954 roku zmieniono nazwę stacji na Wielki Kack, a w
1961 na Gdynia Wielki Kack. W okresie PRL oprócz połączenia do Kościerzyny i Bydgoszczy uruchamiano i zawieszano pojedyncze kursy do Chojnic, Czerska, Laskowic Pomorskich, Bytowa i
Kartuz. W latach 1979-1993 część
pociągów na trasie Kościerzyna – Gdynia kursowało w wydłużonej relacji do Gdyni
Oksywia. Po 2000 roku zlikwidowano połączenie do Bydgoszczy. Pozostała jedynie linia Gdynia – Kościerzyna. Przez
pewien czas w sezonie letnim na trasie do Kościerzyny pojawiały się zabytkowe
pociągi. W latach 2010-2014 uruchamiano sezonowe kursy na trasie Gdynia –
Kartuzy. W 2010 roku zamknięto kasę biletową na dworcu. W
2015 roku powstało nowe stałe połączenie na trasie Gdynia –Gdańsk Wrzeszcz
przez port lotniczy. Pojawiły się też pojedyncze kursy dojazdowe do
Kartuz. W następnym roku znacząco
ograniczono ilość pociągów kursujących do Kościerzyny. Zlikwidowano też stare
chodnikowe perony na stacji, a zamiast nich powstał jeden peron krawędziowy o
nawierzchni szutrowej. Od 2017 roku
pociągi przestały się zatrzymywać na stacji Gdynia Wielki Kack, a dworzec z
cały czas działającą poczekalnią przestał spełniać swoje funkcje. Do końca
istnienia tej stacji udało się zachować unikalną atmosferę kolei
dwudziestolecia międzywojennego. Sama stacja była jednak mocno przestarzała i
zaniedbana. Wadą była też jej lokalizacja. Znajdowała się daleko od głównych
ciągów komunikacyjnych i osiedli mieszkaniowych, a droga dojazdowa do niej była
nieprzejezdna. W zamian otwarto nowy przystanek kolejowy Gdynia Karwiny. Po raz
drugi w historii zmieniono więc lokalizację peronów. Obecnie zatrzymują się tu
pociągi relacji Gdynia – Gdańsk Wrzeszcz przez Port Lotniczy (18 par kursów
dziennie) oraz 3 pary kursów dziennie na linii Gdynia – Kościerzyna. Obecny
przystanek nie posiada budynku dworcowego, brakuje też infrastruktury takiej
jak kasy biletowe czy automaty biletowe.
POŁĄCZENIE
|
GDYNIA
GŁÓWNA - KOŚCIERZYNA
|
GDYNIA GŁÓWNA - GDAŃSK WRZESZCZ
|
Tabela 1 Obecne połączenia kolejowe ze
stacji Karwiny
POŁĄCZENIE
|
GDYNIA
OKSYWIE – KOŚCIERZYNA
|
GDYNIA
GŁÓWNA – KARTUZY
|
GDYNIA
GŁÓWNA – BYTÓW
|
GDYNIA
GŁÓWNA – CZERSK
|
GDYNIA
GŁÓWNA – CHOJNICE
|
GDYNIA
GŁÓWNA – LASKOWICE POMORSKIE
|
GDYNIA
GŁÓWNA – BYDGOSZCZ
|
GDYNIA
GŁÓWNA – POZNAŃ
|
GDYNIA
GŁÓWNA – KATOWICE
|
Tabela 2
Historyczne połączenia kolejowe ze stacji Wielki Kack
Rysunek
1 Pociągi: przy stacji Wielki Kack,
w wąwozie, przy stacji Wielki Kack, na odcinku leśnym
Autobusowa
komunikacja regionalna
Do 1937 roku do Wielkiego Kacka nie docierała komunikacja autobusowa, a jedynym środkiem transportu publicznego była kolej. W latach 1937-1939 MTK Gdynia utrzymywała autobusowe linie nr 11 i
12, które kursowały na trasie z Gdyni do Kartuz i Kościerzyny (po dwie pary kursów dziennie). W związku z brakiem
literatury przedmiotu nie ma informacji na temat tego kiedy w
okresie powojennym do Wielkiego Kacka zaczęły docierać PKS-y i na jakich
trasach funkcjonowały. Wiadomo tylko, że na pewno już w latach 60-tych przez Wielki
Kack przejeżdżały autobusy na trasach z Gdyni do m.in. Chwaszczyna, Kartuz, czy Sulęczyna oraz to, że przewoźnikiem był
PPKS Gdynia. W 1970 roku w Wielkim Kacku zatrzymywało się wiele
regionalnych autobusów tego przedsiębiorstwa. Przystanek o nazwie Kack Wielki
obsługiwał połączenia do: Łężyc przez Dąbrowę i Wiczlino, Chwaszczyna, Wejherowa
przez Szemud, Wejherowa przez Koleczkowo, Przodkowa przez Kielno i Czeczewo, Kartuz
przez Miszewo z wydłużonymi wariantami do Tuchlina oraz Sulęczyna, Bytowa,
Szczecinka i Słupska oraz pojedyncze kursy do Łebna, Grabowa oraz Pomieczyna. 5
lat później w związku z uruchomieniem komunikacji miejskiej do Wiczlina
zlikwidowano połączenie z Łężycami. Pojawiły się nowe pojedyncze kursy na
trasach do Kieleńskiej Huty, Skrzeszewa, Potęgowa oraz wydłużone warianty na
linii do Kartuz do Sierakowic i Gowidlina, Kościerzyny, a w sezonie także do
Chmielna, Szymbarka oraz Wdzydz. Zbliżona siatka połączeń utrzymywała się przez
kolejne dziesięciolecia. Następne szczegółowe dane pochodzą jednak dopiero z
2004 roku. Wtedy to
Wielki Kack obsługiwany był przez trzech przewoźników – PPKS Gdynia (Linie
kursujące z Gdyni do Bytowa, Koleczkowa, Przodkowa, Kartuz przez Kielno i przez
Miszewo, Kościerzyny, Kowalewa, Lewina, Łebna, Pomieczyna, Sierakowic,
Sulęczyna i Wejherowa), PKS Wejherowo (linia nr 672 Gdynia – Wejherowo i linia
nr 674 Gdynia – Linia) oraz PKS Bytów (Gdynia – Bytów). Łącznie było to 16 linii. Przystanek znajdował
się na wysokości ul. Myśliwskiej. W 2006 roku PPKS Gdynia został sprywatyzowany
i zmienił nazwę na Dunn Line. Zlikwidowano wtedy połączenie z Sierakowicami. W
następnym roku przedsiębiorstwo zostało wykupione przez Veolia Transport. W
związku z otwarciem linii ZKM nr 191 zlikwidowano połączenie z
Koleczkowem. W 2009 roku Veolia wycofała
się z Gdyni i tym sposobem dawny PKS Gdynia przestał istnieć. Obsługę linii
przejął PKS Wejherowo. Zlikwidowano połączenia do Kowalewa, Lewina i Sulęczyna.
Połączenia do Przodkowa, Łebna i Wejherowa wcielono w inne linie. PKS Wejherowo
obsługiwał linie: 640 do Kartuz przez Miszewo, 641 do Kościerzyny, 642 do
Bytowa, 644 do Pomieczyna, 645 do Kartuz przez Kielno 672 do Wejherowa i 674 do
Linii. W dalszym ciągu PKS Bytów obsługiwał niezależnie linię do Bytowa. W 2010
roku zlikwidowano linię nr 642, a linię nr 674 skrócono do Łebna. W 2012 roku zamknięto
linię nr 641. W następnym roku PKS Wejherowo przeniesiony został do Gdyni, a
nazwa została zmieniona na PKS Gdynia. W 2014 roku zlikwidowano linię nr 645, a linię nr 640 skierowano na trasę przez
Kielno. Uruchomiono dodatkowy przystanek PKS „Buraczana”. W 2015 roku zakończyły
funkcjonowanie linie nr 644 i 674. Linię nr 672 wyłączono z obsługi Gdyni
skracając jej relację do Chwaszczyna. Od tego momentu do dnia dzisiejszego przez
Wielki Kack przejeżdżają tylko dwie linie – połączenie PKS Bytów do Bytowa (2
pary kursów z przystanku Myśliwska) oraz linia nr 640 PKS Gdynia do Kartuz (6
par kursów z przystanków Karwiny PKM oraz Myśliwska). Przyczyną likwidacji
większości linii był niekontrolowany rozwój transportu indywidualnego oraz
ekspansja linii podmiejskich ZKM. Warto jednak zauważyć, że wszystkie
zlikwidowane linie miały marginalne znaczenie i wykonywały tylko pojedyncze
kursy.
POŁĄCZENIE
|
GDYNIA
– KARTUZY
|
GDYNIA
– BYTÓW
|
Tabela
4. Obecnie połączenia PKS przechodzące przez Wielki Kack
POŁĄCZENIE
|
GDYNIA
– KOŚCIERZYNA/WDZYDZE
|
GDYNIA
– SULĘCZYNO
|
GDYNIA
– TUCHLINO
|
GDYNIA
– SIERAKOWICE
|
GDYNIA
– ŁEBNO / LINIA
|
GDYNIA
– KOLECZKOWO
|
GDYNIA
– WEJHEROWO p. SZEMUD
|
GDYNIA–WEJHEROWO p. KOLECZKOWO
|
GDYNIA
– LEWINO
|
GDYNIA
– KOWALEWO
|
GDYNIA
– CZECZEWO/PRZODKOWO
|
GDYNIA
– POMIECZYNO
|
GDYNIA
– GRABOWO
|
GDYNIA
– KIELEŃSKA HUTA
|
GDYNIA
– ŁĘŻYCE
|
GDYNIA
– POTĘGOWO
|
GDYNIA
– SZCZECINEK
|
GDYNIA
– SŁUPSK
|
GDYNIA
– SZYMBARK
|
GDYNIA
– SKRZESZEWO
|
GDYNIA
– GOWIDLINO
|
GDYNIA
- CHMIELNO
|
Tabela
5. Historyczne połączenia PKS
przechodzące przez Wielki Kack (lista niepełna)
Rok
|
Liczba linii
|
2004
|
16
linii
|
2006
|
15
linii
|
2007
|
14
linii
|
2009
|
8
linii
|
2010
|
7
linii
|
2012
|
6
linii
|
2014
|
5
linii
|
Od
2015
|
2
linie
|
Tabela
3. Regres komunikacji regionalnej w latach 2004-2018
Rysunek
2 PKS Gdynia i PKS Bytów
Komunikacja
miejska
Autobusy komunikacji miejskiej dotarły do Wielkiego Kacka
w 1956 roku. Pierwszą historyczną linią (istnieje ona do dzisiaj) była 121.
Pętla znajdowała się przy skrzyżowaniu ul. Chwaszczyńskiej z Wiczlińską.
Później powstała pętla na wysokości obecnego Polifarbu. Dalszy rozwój nastąpił
w połowie lat 70-tych, kiedy to uruchomiono dwie kolejne linie przejeżdżające
przez Wielki Kack – 171 i 172. W drugiej połowie lat 80-tych w związku z budową blokowisk na Karwinach i Dąbrówce
dotarły tu linie R, 180 i 193. Uruchomiono nowe pętle – Karwiny Nowowiczlińska
oraz Karwiny Tuwima. W 1989 na odcinku wielkokackim powstała trakcja
trolejbusowa i w Wielkim Kacku pojawiły się po raz pierwszy trolejbusy (linie
23 i 24). W latach 90-tych powstały m.in. takie linie jak K, Z, 27, 107, 147,
czy 181. W 2001 roku komunikacja miejska dotarła do rejonów położonych w dużej
odległości od głównego ciągu komunikacyjnego. Pętlę przy szkole nr 20 oraz
osiedle Fikakowo połączyły midibusy linii 153. Pierwsza dekada XXI wieku to
gwałtowny rozwój darmowych linii hipermarketowych oraz ekspansja linii
trolejbusowych (nowe linie 24,29 i 31) zastępujących autobusy na
liniach o podstawowym niegdyś znaczeniu (marginalizacja linii 121 i 180,
likwidacja linii 193). Powstają wtedy też nowe linie przejeżdżające przez skraj
dzielnicy – X i 191 oraz 193 w nowej odsłonie. W ostatnich latach zlikwidowano
wszystkie linie hipermarketowe.
Uruchomiono nową osiedlową linię minibusową 145 z Karwin Tuwima do Małego Kacka
oraz doprowadzono linię trolejbusową nr 29 na osiedle Fikakowo do nowej pętli
bez budowy sieci trakcyjnej (odcinek fikakowski trolejbusy pokonują na
bateriach). Szczegółowe kalendarium rozwoju komunikacji miejskiej na terenie
Wielkiego Kacka przedstawiono poniżej:
1.12.1956
Po 3 latach od
włączenia Wielkiego Kacka w granice Gdyni, do nowej dzielnicy dociera pierwsza
linia autobusowa nr 121 na trasie Wielki Kack Wiczlińska – Gdynia Dworzec PKP.
1958
Linia nr 121 skrócona (początkowo w wybranych
kursach) do relacji Wielki Kack Wiczlińska – Mały Kack (węzeł przesiadkowy na
trolejbus).
1967
Lina nr 121 wydłużona do relacji Wielki Kack
(na wysokości obecnego Polifarbu) – Mały Kack.
1973
Przywrócenie
bezpośredniego połączenia z centrum poprzez wydłużenie linii nr 121 do relacji Wielki Kack (obecny Polifarb) –
Stocznia Gdynia.
1975
Uruchomienie nowych
linii przejeżdżających przez Wielki Kack: 171
(Gdynia Dworzec PKP – Oliwa) oraz 172 (Gdynia Dworzec PKP – Wiczlino
Niemotowo).
1981
Ponowne skrócenie trasy
linii nr 121 (Polifarb – Mały Kack).
1983
Wydłużenie trasy linii 121 (Polifarb – Redłowo SKM).
1984
1984
Otwarcie pętli autobusowej przy ul. Nowowiczlińskiej (początkowa nazwa Wielki Kack, później Karwiny Nowowiczlińska, Karwiny Euromarket i obecnie Karwiny Tesco). Skrócenie trasy linii 121 (Nowowiczlińska – Redłowo SKM). Pierwsza linia nocna na Wielkim Kacku - przedłużenie istniejącej linii 438 (Nowowiczlińska - Rewa).
1987
W związku z intensywnym
rozwojem Karwin i Dąbrowy uruchomiono nowe linie: 180
(Wiczlino Działki – Redłowo SKM) oraz 193
(Karwiny Tuwima – Redłowo SKM). Przez Wielki Kack przejeżdża już 5 linii
autobusowych (121,171,172,180,193).
1988
Przedłużenie
istniejącej pospiesznej linii R do
Wielkiego Kacka (Karwiny Nowowiczlińska – Rumia PKP). Przedłużenie linii 121 do Polifarbu trasą przez Dąbrówkę.
1989
Między pętlą w Małym
Kacku a pętlą na Karwinach przy ul. Nowowiczlińskiej zbudowana zostaje sieć
trakcyjna. Na Wielki Kack docierają pierwsze w historii trolejbusy. Wydłużona z Małego Kacka zostaje trasa linii nr 23 (Karwiny Nowowiczlińska – Stocznia
Gdynia). Powstaje też nowa linia szczytowa nr 24 na trasie Karwiny Nowowiczlińska – Gdynia PKP (w rzeczywistości
skrócony wariant trasy linii nr 23). Rozpoczęto budowę sieci trakcyjnej ulicą
Chwaszczyńską na odcinku Nowowiczlińska – Polifarb. Budowy nigdy nie
dokończono, a postawione słupy stoją do dzisiaj. Ponadto zostaje uruchomiona pierwsza w
Wielkim Kacku linia podmiejska. Pospieszna linia K łączy pętlę Karwiny Nowowiczlińska z Karczemkami.
1990
K zostaje przekwalifikowane
na linię zwykłą nr 113. W tym samym
roku zostaje zlikwidowana.
Skrócenie trasy linii nr 171 (Karwiny Nowowiczlińska – Oliwa przez os. Dąbrówka).
Skrócenie trasy linii nr 171 (Karwiny Nowowiczlińska – Oliwa przez os. Dąbrówka).
1991
Uruchomienie szczytowej
przyspieszonej linii o taryfie zwykłej nr 293
na trasie Karwiny Tuwima – Redłowo SKM.
1992
Likwidacja linii nr 293.
1993
Wydłużenie linii R do relacji Polifarb – Rumia PKP przez
os. Dąbrówka. Uruchomienie pospiesznej linii Z (Żukowo – Gdynia Dworzec PKP). Przedłużenie linii nr 107 do pętli Karwiny Nowowiczlińska (z
Gdyni Dworzec PKP przez Wiczlino) oraz uruchomienie jej skróconego wariantu –
linii nr 147 (Karwiny Nowowiczlińska
– Dworzec Morski przez Wiczlino). Uruchomienie szczytowej linii nr 221 na trasie Polifarb – Karwiny Tuwima
przez Dąbrówkę. Uruchomienie linii nocnej
- 410 (Polifarb – Obłuże)
oraz likwidacja linii nocnej 438
(Karwiny Nowowiczlińska – Rewa).
1994
Wprowadzenie zajazdów linii nr 172 na ul. Miętową na Dąbrowie. Zmiana trasy linii nr 180 (Dąbrowa Miętowa – Redłowo Szpital). Uruchomienie linii nr 181 na trasie Polifarb – Sopot Reja przez Dąbrówkę oraz jej skróconego wariantu kursującego w godzinach szczytu – linii nr 281 – kursującej na trasie Karwiny Nowowiczlińska - Sopot Reja.
Wprowadzenie zajazdów linii nr 172 na ul. Miętową na Dąbrowie. Zmiana trasy linii nr 180 (Dąbrowa Miętowa – Redłowo Szpital). Uruchomienie linii nr 181 na trasie Polifarb – Sopot Reja przez Dąbrówkę oraz jej skróconego wariantu kursującego w godzinach szczytu – linii nr 281 – kursującej na trasie Karwiny Nowowiczlińska - Sopot Reja.
1995
Uruchomienie nocnej
linii nr 430 na trasie Polifarb –
Reda. Zmiana nazwy pętli Karwiny Nowowiczlińska na Karwiny Euromarket.
1996
Likwidacja szczytowej
linii nr 24 i włączenie jej kursów w
linię nr 23.
1997
Likwidacja szczytowych
linii nr 221 i 281. Uruchomienie pospiesznej linii K na trasie Karwiny Buraczana – Grabówek SKM przez obwodnicę, a
następnie wydłużenie jej do Suchego Dworu.
1998
Uruchomienie
bezpłatnych linii hipermarketowych: nr 5
na trasie Ikea – Redłowo SKM oraz nr 7
Karwiny Myśliwska – C.H. Osowa.
1999
Kilkukrotna zmiana
trasa linii K na: Karwiny Tuwima –
Suchy Dwór, Karwiny Euromarket – Suchy Dwór, Polifarb – Suchy Dwór przez
Dąbrówkę oraz Polifarb – Obłuże Maciejewicza przez Dąbrówkę. Uruchomienie
trolejbusowej linii nr 27 na trasie
Karwiny Euromarket – Cisowa SKM. Wydłużenie linii nr 193 z Redłowa SKM do pętli Mały Kack Sandomierska. Linia nr 23 kursuje z częstotliwością co ok. 7
minut, 27 co 15 minut, 121 co 30 minut (w szczycie co 15 min.), 172 co 60
minut, 180 co 30 minut (w szczycie co 15 min.),193 co 60 minut (w szczycie
porannym co 15 minut, w popołudniowym co 30 min.), linia R co 15 minut (w szczycie co 7 min.), linie Z
i K kursują nieregularnie.
2000
Zmiana trasy linii nr 121 na Polifarb – Orłowo SKM-Klif. W
związku z otwarciem nowej zajezdni w Kaczych Bukach trasy prawie wszystkich
linii zostają wydłużone z Polifarbu do Kaczych Buków (K, R, 121, 410, 430, z
wyjątkiem 181). Uruchomienie dojazdowych kursów z zajezdni do Kamiennego Potoku na linię nr 187 oznaczonych linią nr 177 (wraz z powrotnymi kursami zjazdowymi). Uruchomienie linii zjazdowych do bazy oraz dojazdowych zamiast
specjalnych oznaczeń w rozkładach na normalnych liniach (700 do Kaczych Buków,
720 do Placu Kaszubskiego, 730 do Redłowa, 740 i pospiesznej R740 do Dworca PKP).
2001
Komunikacja miejska
dociera do osiedla Fikakowo oraz do szkoły nr 20 – uruchomiona zostaje
osiedlowa linia midibusowa nr 153 na
trasie Wielki Kack Starodworcowa – Fikakowo (pętla uliczna) – Wielki Kack
Starodwrocowa. Uruchomienie linii nr 288
na trasie Karwiny Euromarket – Rumia PKP przez Wiczlino i Łężyce. Linia nr 5
zmienia numerację na linię nr 05, a
linia nr 7 na 07 i zostaje wydłużona
do Buraczanej. Kilka wydłużonych kursów linii 172 do Dworca Morskiego zyskuje oznaczenie 272.
2002
Uruchomienie i
likwidacja linii specjalnej nr 600
na trasie Gdynia Dworzec PKP – Port
Lotniczy.
2003
Linia nr 288 zmienia trasę i zostaje wyłączona z
obsługi Karwin i Wielkiego Kacka (nowa trasa Chylonia Dworzec PKP – Rumia
Dworzec PKP). Powiększona zostaje pętla uliczna wykonywana na Fikakowie przez
autobusy linii 153.
2004
Wprowadzenie zajazdów
linii nr 121 na pętlę Karwiny
Tuwima. Wycofanie linii nr 172, 180, 193
z ul. Lotników i włączenie obsługi Al. Zwycięstwa przez te linie. Uruchomienie
bezpłatnej linii hipermarketowej nr 02
na trasie Karwiny Tesco – Witomino. Zmiana nazwy pętli Karwiny Euromarket na
Karwiny Tesco.
2005
Budowa sieci
trolejbusowej na Dąbrowie. Otwarcie nowej linii nr 24 na trasie Dąbrowa Miętowa – Stocznia Gdynia. Wydłużenie linii nr
05 do Węzła Franciszki
Cegielskiej. Uruchomienie bezpłatnej
hipermarketowej linii nr 010 na
trasie Karwiny Tesco – Dąbrowa Miętowa (później zmiana trasy na Karwiny Tesco –
Kacze Buki) oraz linii nr 012 na
okrężnej trasie Karwiny Tesco – Buraczana – Karwiny Tuwima – Karwiny Tesco. Likwidacja
zajazdów linii nr 172 na ul.
Miętową. Uruchomienie specjalnej linii nr 510
na trasie Gdynia Dworzec PKP – Port Lotniczy. Uruchomienie linii nocnej N1 na trasie Gdańsk – Sopot –
Karwiny/Wielki Kack – Osowa PKP w jednym kierunku. Likwidacja zjazdowej linii
nr 720.
2006
Budowa odcinka sieci
trakcyjnej do Kaczych Buków przez Dąbrówkę. Wydłużenie tras linii nr 23, 27 do Kaczych Buków. Uruchomienie
nowej linii trolejbusowej nr 31 na
trasie Kacze Buki – Orłowo SKM-Klif, a następnie wydłużenie jej do pętli Sopot
Reja. Wprowadzenie zajazdów linii nr 02
na Chwarzno Appolina. Likwidacja linii nr 010.
Uruchomienie i likwidacja linii nr 011 na trasie Karwiny Tesco – Urząd Miasta. Zmiana trasy linii 121 na Karwiny Tesco – Karwiny Tuwima -
Wiczlino przez Redłowo. Wprowadzenie zajazdów linii nr 180 na Karwiny Tuwima. Skierowanie większości kursów linii nr 181 na Kacze Buki zamiast do Polifarbu.
Uruchomienie podmiejskiej linii nr 191
na Karwiny Tesco – Koleczkowo. Zmiana
trasy linii 193 na Karwiny Tesco –
Karwiny Tuwima – Mały Kack Sandomierska. Zmiana oznaczenia linii nocnych z nr
410 i 430 na N10 i N30. Uruchomienie zjazdowego kursu
linii nr 750 na trasie Karwiny Tesco – Baza PKS Gdynia. Likwidacja dojazdowej
linii R740.
2007
Uruchomienie
trolejbusowej linii szczytowej nr 29
na trasie Karwiny Tesco – Węzeł Franciszki Cegielskiej. Likwidacja linii nr 02 oraz nr 730 i 750. Uruchomienie
zjazdowej linii nr 710 do nowej zajezdni na Grabówku.
2008
Uruchomienie
pospiesznej linii X na trasie Kacze
Buki – Oksywie Dolne przez Dąbrówkę, Karwiny Tesco oraz obwodnicę i estakadę.
2009
Likwidacja linii nr 05, 107 (włączenie jej kursów w linię
nr 147) oraz 193. Włączenie w obsługę ul. Łużyckiej
zamiast Al. Zwycięstwa przez linię nr 172 (jednocześnie likwidacja oznaczeń 272).
Zmiana trasy linii nr 121 na Karwiny
Tuwima – Chwarzno Sokółka przez Redłowo oraz linii nr 180 na Karwiny Tuwima – Redłowo Szpital.
2010
Uruchomienie nowej
linii podmiejskiej nr 193 na trasie
Karwiny Tesco – Szemud. Likwidacja ostatniego kursu dojazdowego z Kaczych Buków do Kamiennego Potoku na linii 177 co wiąże się z usunięciem tej linii z odcinka wielkokackiego.
2011
Likwidacja linii nr 07 i 012.
2012
Wydłużenie trasy linii
nr 29 do pętli Grabówek SKM. Linia
nr 31 w wybranych kursach kursuje do
pętli Dąbrowa Miętowa (Pozostałe kursy nadal do Kaczych Buków).
2013
Wprowadzenie zajazdów
linii nr 172 przez Karwiny Tuwima w
kierunku Wiczlina
2014
Zmiana oznaczenia linii
nr 510 na 4A
2016
Otwarcie pętli Wielki
Kack Fikakowo. Zmiana trasy linii nr 29
na Wielki Kack Fikakowo – Gdynia Dworzec PKP/Grabówek SKM. Odcinek między pętlą
na Fikakowie a ul. Chwaszczyńską trolejbusy pokonują na bateriach. Zmiana trasy linii nr 153 - skierowanie na pętlę Wielki Kack Fikakowo ulicą Gryfa Pomorskiego w obie strony bez pętli ulicznej. Uruchomienie
nowej osiedlowej linii minibusowej nr 145
na trasie Mały Kack Strzelców – Karwiny Tuwima. Wprowadzenie zajazdów linii nr 180 do cmentarza przy ul.
Spokojnej.
2017
Likwidacja linii 4A
Obecnie Wielki Kack jest bardzo dobrze skomunikowany z
centrum Gdyni, a także z
większością dzielnic miasta. Pojazdy komunikacji miejskiej docierają też stąd
do takich miast jak Gdańsk, Sopot, Rumia, Żukowo oraz do wsi gminy Żukowo i
gminy Szemud. Istnieje 7 podstawowych linii (w tym 5 trolejbusowych) o dużej
częstotliwości przebiegających przez główny ciąg komunikacyjny, 4 o marginalnym
znaczeniu o bardzo niskiej częstotliwości, dwie wewnątrzosiedlowe o stosunkowo
dużej częstotliwości oraz 3 nocne. Ze skraju dzielnicy, z pętli przy
Tesco, dodatkowo odjeżdża 6 linii dziennych (2 o dużej i 4 o niskiej
częstotliwości) oraz jedna nocna. Łącznie funkcjonuje 19 linii dziennych (w tym
5 linii trolejbusowych), 4 nocne oraz 3 zjazdowe. Najczęściej funkcjonującą linią jest R – 90
par kursów dziennie w dni powszednie. Duże znaczenie mają też linie 23, 24 i 27
(ok. 60 par kursów dziennie w dni powszednie). Najrzadziej pojawiającą się
linią jest N1 (4 kursy w tygodniu i to tylko w jednym kierunku). Na terenie
Wielkiego Kacka działa 6 pętli. Jedyna pętla wyposażona w infrastrukturę to
Karwiny Tesco (kasa biletowa, dyspozytornia i poczekalnia). Stąd też swoje trasy zaczynają
linie typowo podmiejskie (do gmin Szemud i Żukowo).
OBECNIE
FUNKCJONUJĄCE LINIE ZKM:
Kursujące
głównym ciągiem komunikacyjnym:
Podstawowe: autobusowe -
R, 181; trolejbusowe - 23, 24, 27, 29, 31
Uzupełniające:
Z, 121, 172,180
Wewnątrzosiedlowe: 145, 153
Nocne: N1,
N10, N30
Zjazdowe: autobusowe - 700, 740; trolejbusowe: 710
Kursujące
ze skraju dzielnicy z pętli Karwiny Tesco:
Podstawowe: 147,
171
Uzupełniające:
K, X, 191, 193
Nocne: N20
Nr
|
Pow.
|
Trasa
|
Nr
|
Pow.
|
Trasa
|
K
|
1997
|
Kacze Buki –
Obłuże Maciejewicza
|
171
|
1975
|
Karwiny Tesco –
Oliwa Pętla Tramwajowa
|
R
|
1988
|
Kacze Buki –
Rumia PKP
|
172
|
1975
|
Wiczlino
Niemotowo – Gdynia PKP
|
X
|
2008
|
Kacze Buki –
Oksywie Dolne
|
180
|
1987
|
Karwiny Tuwima –
Redłowo Szpital
|
Z
|
1993
|
Żukowo – Gdynia
PKP
|
181
|
1994
|
Kacze Buki –
Sopot Reja
|
23
|
1989
|
Kacze Buki –
Stocznia Gdynia
|
191
|
2006
|
Karwiny Tesco –
Koleczkowo
|
24
|
2004
|
Dąbrowa Miętowa –
Stocznia Gdynia
|
193
|
2010
|
Karwiny Tesco –
Szemud
|
27
|
1999
|
Kacze Buki –
Cisowa SKM
|
700
|
2000
|
è
Kacze
Buki
|
29
|
2007
|
Fikakowo – Gdynia
PKP
|
710
|
2007
|
è
Grabówek SKM
|
31
|
2006
|
Kacze
Buki/Dąbrowa Miętowa – Sopot Reja
|
740
|
2000
|
è
Gdynia PKP
|
121
|
1956
|
Karwiny Tuwima –
Chwarzno Sokółka
|
N1
|
2005
|
Oliwa Pętla
Tramwajowa – Osowa PKP (1 kierunek)
|
145
|
2016
|
Karwiny Tuwima –
Mały Kack Strzelców
|
N10
|
1993
|
Kacze Buki –
Oksywie Dolne
|
147
|
1993
|
Karwiny Tesco –
Gdynia PKP przez Wiczlino
|
N20
|
Karwiny Tesco –
Pustki Cisowskie
|
|
153
|
2001
|
Fikakowo – Wielki
Kack Starodworcowa
|
N30
|
1995
|
Kacze Buki –
Rumia PKP
|
Tabela
6. Zestawienie linii przejeżdżających
przez Wielki Kack wraz z rokiem powstania oraz wykonywaną trasą
Nr
|
Lata
|
Trasa
|
Nr
|
Lata
|
Trasa
|
02
|
2004-2007
|
Karwiny Tesco –
Witomino
|
281
|
1994-1997
|
Karwiny
Euromarket – Sopot Reja
|
5/05
|
1998-2009
|
WFC – C.H. Matarnia
|
288
|
2001-2003
|
Karwiny
Euromarket – Rumia PKP p. Wiczlino
|
7/07
|
1998-2011
|
Buraczana – C.H.
Osowa
|
293
|
1990-1991
|
Karwiny Tuwima –
Redłowo SKM
|
010
|
2005-2006
|
Karwiny Tesco –
Kacze Buki
|
438
|
1984-1993
|
Karwiny
Nowowiczlińska – Rewa
|
011
|
2006
|
Karwiny Tesco –
Urząd Miasta
|
510/4A
|
2005-2017
|
Gdynia PKP – Port
Lotniczy Rębiechowo
|
012
|
2005-2011
|
Karwiny Tesco –
Karwiny Tuwima
|
600
|
2000
|
Gdynia PKP – Port
Lotniczy Rębiechowo
|
24
|
1989-1996
|
Karwiny
Euromarket – Gdynia PKP
|
720
|
2000-2005
|
è
Plac
Kaszubski
|
107
|
1993-2009
|
Karwiny
Euromarket – Gdynia PKP p. Wiczlino
|
730
|
2000-2007
|
è
Baza
Redłowo
|
177
|
2000-2010
|
Kacze Buki - Sopot Kamienny Potok
|
750
|
2006-2007
|
è
Baza
PKS
|
193
|
1987-2009
|
Karwiny Tuwima –
Mały Kack Sandomierska
|
R740
| 2000-2006 | Gdynia PKP |
221
|
1993-1997
|
Karwiny Tuwima -
Polifarb
|
K/113
|
1989-1990
|
Karwiny Nowowiczlińska – Karczemki
|
Tabela
7. Zestawienie historycznych linii
przejeżdżających przez Wielki Kack wraz z latami funkcjonowania oraz wykonywaną
trasą
Nr
|
Kursy
|
Nr
|
Kursy
|
R
|
545
|
K
|
104
|
24
|
412
|
172
|
90
|
147
|
383
|
191
|
85
|
23
|
380
|
180
|
80
|
27
|
356
|
X
|
65
|
181
|
314
|
121
|
50
|
153
|
302
|
N10
|
42
|
29
|
287
|
193
|
20
|
145
|
279
|
N20
|
14
|
171
|
269
|
N30
|
14
|
31
|
203
|
N1
|
4*
|
Z
|
110
|
Tabela
8. Zestawienie linii wraz z ilością
wykonywanych kursów w jednym kierunku w ciągu tygodnia
(* linia N1 funkcjonuje tylko w jednym
kierunku)
NAZWA
PĘTLI
|
LINIE
ROZPOCZYNAJĄCE BIEG
|
Karwiny Tesco
|
147, 171, 191,
193, N20
|
Karwiny Tuwima
|
121, 145, 180
|
Wielki Kack
Fikakowo
|
29, 153
|
Wielki Kack
Starodworcowa
|
153
|
Polifarb
|
pojedyncze kursy
181
|
Kacze Buki
|
23, 27, 31, K, R,
X, 181, N10, N30
|
Tabela
9. Zestawienie pętli znajdujących się na
Wielkim Kacku wraz z liniami rozpoczynającymi bieg
Rysunek
3 Widok ogólny na pętlę Karwiny
Tesco
Rysunek
4 Ikarus 280 na pętli Wielki Kack Starodworcowa,
Jelcz M122 przy przystanku Brzechwy, Jelcz M122 na ulicy Brzechwy, Jelcz M122
na pętli Karwiny Tuwima, Jelcz M122 na ul. Wielkopolskiej, Jelcz M122 na ulicy
Chwaszczyńskiej
Rysunek
5 Jelcz przy przystanku Myśliwska,
Jelcz na pętli Karwiny Tesco, Mercedes O405NE przy przystanku Źródło Marii,
Jelcz przy ul. Chwaszczyńskiej, Jelcz przy ul. Wielkopolskiej, Jelcz przy ul.
Wielkopolskiej
Linie
prywatne
Od 2011 roku Wielki
Kack jest obsługiwany również przez prywatne linie autobusowe będące
konkurencją dla ZKM Gdynia. Po likwidacji bezpłatnych linii hipermarketowych ZKM powstały także bezpłatne lecz już
prywatne linie nr 812 na trasie Karwiny Tesco – Buraczana – Karwiny Tuwima –
Karwiny Tesco oraz nr 808 na trasie CH
Osowa – Buraczana – CH Osowa. W 2013 roku powstała płatna linia nr 868 na trasie
Gdynia Dworzec PKP – Gdańsk BPH. W 2014 zlikwidowana została linia nr 812. W
2016 roku padła linia nr 868. W 2017 roku przez jeden miesiąc działała płatna
linia nr 809 łącząca Pogórze Górne z CH Matarnia. Do dzisiaj funkcjonuje tylko
linia nr 808. Niemal wszystkie linie obsługiwał P.A. Gryf (w ostatnich
miesiącach funkcjonowania linię nr 812 obsługiwał przewoźnik Alfa Travel).
Nr
|
Daty kursowania
|
Trasa
|
808
|
Od
2011
|
Karwiny
PKM – C.H. Osowa
|
Tabela
9. Zestawienie linii prywatnych wraz z
rokiem powstania i wykonywaną trasą
Nr
|
Daty kursowania
|
Trasa
|
809
|
2017
|
Pogórze
Górne – C.H. Matarnia
|
812
|
2011-2014
|
Karwiny
Tesco – Kawiny Tuwima
|
868
|
2013-2016
|
Gdynia
PKP – Gdańsk BPH
|
Tabela
10. Zestawienie historycznych linii
prywatnych wraz z latami funkcjonowania i wykonywaną trasą
Rysunek 6 Autobus przewoźnika Alfa Travel
Plany
i marzenia
W niedalekiej
przyszłości planuje się likwidację pętli Karwiny Tesco oraz budowę nowej dużej
pętli przy stacji kolejowej Karwiny PKP. Wiąże się to z wydłużeniem tras linii
147, 171, 191 i 193 i tym samym utworzeniem węzła komunikacyjnego. W planach
jest także budowa bus pasów w ciągu ulicy Nowowiczlińskiej i Chwaszczyńskiej (w
stronę Gdyni) i w ciągu ul. Wielkopolskiej (w kierunku
Karwin i Wielkiego Kacka) oraz zmiana lokalizacji przystanków Myśliwska (przeniesienie
na wysokość stacji Shell). Dalekosiężne plany zakładają także budowę drugiej
stacji kolejowej (na terenie Wielkiego Kacka w pobliżu obwodnicy).
Schematy
sieci komunikacyjnej na Wielkim Kacku na przestrzeni lat:
Rysunek
7 Ikarus i pociąg relacji Gdynia - Kościerzyna
Bibliografia
- Mariusz Józefowicz, Olgierd Wyszomirski, 75-lat gdyńskiej komunikacji miejskiej - Rozwój gdyńskiej komunikacji miejskiej w latach 1929-2004, infobus.pl
- Archiwalne rozkłady jazdy PKP, PKS, ZKM
- Badania własne
Brakuje informacji o linii 177.
OdpowiedzUsuńDziękuję za spostrzegawczość. Poprawione.
UsuńŚwietnie napisany artykuł.
OdpowiedzUsuńAkurat ja niestety nie znam się na tych kwestiach i muszę przyznać, że jak dla mnie najważniejsze są usługi transportowe różnego rodzaju maszyn. W takiej sytuacji współpracuję z firmą https://transport-gdansk.pl/ która właśnie takie usługi świadczy.
OdpowiedzUsuń