czwartek, 8 lutego 2018

ROZWÓJ TRANSPORTU PUBLICZNEGO NA TERENIE WIELKIEGO KACKA


Do Wielkiego Kacka obecnie docierają trzy rodzaje transportu publicznego – pociągi, autobusy oraz trolejbusy. Komunikację kolejową organizuje PKP SKM, komunikację autobusową ZKM Gdynia, PKS Gdynia, PKS Bytów oraz Gryf Żukowo, natomiast komunikację trolejbusową ZKM Gdynia. W niniejszym opracowaniu przedstawiono historię rozwoju oraz stan obecny każdego rodzaju komunikacji. Poszczególne rozdziały dotyczą komunikacji kolejowej, komunikacji autobusowej regionalnej, komunikacji miejskiej oraz komunikacji prywatnej. Tekst okraszono tabelami, mapkami oraz zdjęciami.


Komunikacja kolejowa

1921 rok był przełomowy w historii Wielkiego Kacka. Wtedy to powstała linia kolejowa łącząca Gdynię z Kokoszkami przez Wielki Kack i stała się oknem na świat dla wielu Kacan. W rejonie Wielkiego Kacka linia biegła nieco inaczej niż obecnie. Tory znajdowały się w miejscu współczesnej ulicy Nałkowskiej, Starodworcowej oraz w bezpośrednim sąsiedztwie źródła nazywanym dzisiaj Źródłem Marii. Dworzec i stacja kolejowa Kack Wielki mieściły się przy ul. Starodworcowej w pobliżu istniejących bloków kolejowych. Początkowo na stacji zatrzymywała się tylko jedna para pociągów relacji Gdynia-Kartuzy. Od 1923 roku były to już dwie pary pociągów na trasie Gdynia – Kartuzy – Kościerzyna. Stopniowo oferta była zwiększana. Później pojawiły się też pociągi sezonowe, w tym także w sezonie letnim uruchamiano pociąg relacji Gdynia – Poznań. W 1930 roku zmieniono przebieg linii w rejonie Wielkiego Kacka. W tym celu wybudowano głęboki wykop i osuszono Jezioro Wielkokackie. Linia ta istnieje do dnia dzisiejszego. Stare torowisko rozebrano, a dotychczasowy dworzec wyłączono z obsługi (później został on zniszczony podczas II wojny światowej). Nowy dworzec i stacja zostały wybudowane między ul. Nowodworcową a jeziorem. Po linii kolejowej kursowały pociągi relacji Gdynia – Kościerzyna - Bydgoszcz - Katowice oraz Gdynia - Kartuzy. Wszystkie pociągi zatrzymywały się na stacji Kack Wielki.  Po 1945 roku podstawowe połączenie to Gdynia – Kościerzyna - Bydgoszcz. W 1954 roku zmieniono nazwę stacji na Wielki Kack, a w 1961 na Gdynia Wielki Kack. W okresie PRL oprócz połączenia do Kościerzyny i Bydgoszczy uruchamiano i zawieszano pojedyncze kursy do Chojnic, Czerska, Laskowic Pomorskich, Bytowa i Kartuz.  W latach 1979-1993 część pociągów na trasie Kościerzyna – Gdynia kursowało w wydłużonej relacji do Gdyni Oksywia. Po 2000 roku zlikwidowano połączenie do Bydgoszczy. Pozostała  jedynie linia Gdynia – Kościerzyna. Przez pewien czas w sezonie letnim na trasie do Kościerzyny pojawiały się zabytkowe pociągi. W latach 2010-2014 uruchamiano sezonowe kursy na trasie Gdynia – Kartuzy. W 2010 roku zamknięto kasę biletową na dworcu.  W 2015 roku powstało nowe stałe połączenie na trasie Gdynia –Gdańsk Wrzeszcz przez port lotniczy. Pojawiły się też pojedyncze kursy dojazdowe do Kartuz.  W następnym roku znacząco ograniczono ilość pociągów kursujących do Kościerzyny. Zlikwidowano też stare chodnikowe perony na stacji, a zamiast nich powstał jeden peron krawędziowy o nawierzchni szutrowej.  Od 2017 roku pociągi przestały się zatrzymywać na stacji Gdynia Wielki Kack, a dworzec z cały czas działającą poczekalnią przestał spełniać swoje funkcje. Do końca istnienia tej stacji udało się zachować unikalną atmosferę kolei dwudziestolecia międzywojennego. Sama stacja była jednak mocno przestarzała i zaniedbana. Wadą była też jej lokalizacja. Znajdowała się daleko od głównych ciągów komunikacyjnych i osiedli mieszkaniowych, a droga dojazdowa do niej była nieprzejezdna. W zamian otwarto nowy przystanek kolejowy Gdynia Karwiny. Po raz drugi w historii zmieniono więc lokalizację peronów. Obecnie zatrzymują się tu pociągi relacji Gdynia – Gdańsk Wrzeszcz przez Port Lotniczy (18 par kursów dziennie) oraz 3 pary kursów dziennie na linii Gdynia – Kościerzyna. Obecny przystanek nie posiada budynku dworcowego, brakuje też infrastruktury takiej jak kasy biletowe czy automaty biletowe.

POŁĄCZENIE
GDYNIA GŁÓWNA  - KOŚCIERZYNA
GDYNIA GŁÓWNA - GDAŃSK WRZESZCZ
                                              Tabela 1 Obecne połączenia kolejowe ze stacji  Karwiny

POŁĄCZENIE
GDYNIA OKSYWIE – KOŚCIERZYNA
GDYNIA GŁÓWNA – KARTUZY
GDYNIA GŁÓWNA – BYTÓW
GDYNIA GŁÓWNA – CZERSK
GDYNIA GŁÓWNA – CHOJNICE
GDYNIA GŁÓWNA – LASKOWICE POMORSKIE
GDYNIA GŁÓWNA – BYDGOSZCZ
GDYNIA GŁÓWNA – POZNAŃ
GDYNIA GŁÓWNA – KATOWICE
                                       Tabela 2 Historyczne połączenia kolejowe ze stacji Wielki Kack

               
Rysunek 1 Pociągi: przy stacji Wielki Kack, w wąwozie, przy stacji Wielki Kack, na odcinku leśnym

Autobusowa komunikacja regionalna

Do 1937 roku do Wielkiego Kacka nie docierała komunikacja autobusowa, a jedynym środkiem transportu publicznego była kolej. W latach 1937-1939 MTK Gdynia utrzymywała autobusowe linie nr 11 i 12, które kursowały na trasie z Gdyni do Kartuz i Kościerzyny (po dwie pary kursów dziennie). W związku z brakiem literatury przedmiotu nie ma informacji na temat tego kiedy w okresie powojennym do Wielkiego Kacka zaczęły docierać PKS-y i na jakich trasach funkcjonowały. Wiadomo tylko, że na pewno już w latach 60-tych przez Wielki Kack przejeżdżały autobusy na trasach z Gdyni do m.in. Chwaszczyna, Kartuz, czy Sulęczyna oraz to, że przewoźnikiem był PPKS Gdynia. W 1970 roku w Wielkim Kacku zatrzymywało się wiele regionalnych autobusów tego przedsiębiorstwa. Przystanek o nazwie Kack Wielki obsługiwał połączenia do: Łężyc przez Dąbrowę i Wiczlino, Chwaszczyna, Wejherowa przez Szemud, Wejherowa przez Koleczkowo, Przodkowa przez Kielno i Czeczewo, Kartuz przez Miszewo z wydłużonymi wariantami do Tuchlina oraz Sulęczyna, Bytowa, Szczecinka i Słupska oraz pojedyncze kursy do Łebna, Grabowa oraz Pomieczyna. 5 lat później w związku z uruchomieniem komunikacji miejskiej do Wiczlina zlikwidowano połączenie z Łężycami. Pojawiły się nowe pojedyncze kursy na trasach do Kieleńskiej Huty, Skrzeszewa, Potęgowa oraz wydłużone warianty na linii do Kartuz do Sierakowic i Gowidlina, Kościerzyny, a w sezonie także do Chmielna, Szymbarka oraz Wdzydz. Zbliżona siatka połączeń utrzymywała się przez kolejne dziesięciolecia. Następne szczegółowe dane pochodzą jednak dopiero z 2004 roku. Wtedy to Wielki Kack obsługiwany był przez trzech przewoźników – PPKS Gdynia (Linie kursujące z Gdyni do Bytowa, Koleczkowa, Przodkowa, Kartuz przez Kielno i przez Miszewo, Kościerzyny, Kowalewa, Lewina, Łebna, Pomieczyna, Sierakowic, Sulęczyna i Wejherowa), PKS Wejherowo (linia nr 672 Gdynia – Wejherowo i linia nr 674 Gdynia – Linia) oraz PKS Bytów (Gdynia – Bytów).  Łącznie było to 16 linii. Przystanek znajdował się na wysokości ul. Myśliwskiej. W 2006 roku PPKS Gdynia został sprywatyzowany i zmienił nazwę na Dunn Line. Zlikwidowano wtedy połączenie z Sierakowicami. W następnym roku przedsiębiorstwo zostało wykupione przez Veolia Transport. W związku z otwarciem linii ZKM nr 191 zlikwidowano połączenie z Koleczkowem.  W 2009 roku Veolia wycofała się z Gdyni i tym sposobem dawny PKS Gdynia przestał istnieć. Obsługę linii przejął PKS Wejherowo. Zlikwidowano połączenia do Kowalewa, Lewina i Sulęczyna. Połączenia do Przodkowa, Łebna i Wejherowa wcielono w inne linie. PKS Wejherowo obsługiwał linie: 640 do Kartuz przez Miszewo, 641 do Kościerzyny, 642 do Bytowa, 644 do Pomieczyna, 645 do Kartuz przez Kielno 672 do Wejherowa i 674 do Linii. W dalszym ciągu PKS Bytów obsługiwał niezależnie linię do Bytowa. W 2010 roku zlikwidowano linię nr 642, a linię nr 674 skrócono do Łebna. W 2012 roku zamknięto linię nr 641. W następnym roku PKS Wejherowo przeniesiony został do Gdyni, a nazwa została zmieniona na PKS Gdynia. W 2014 roku zlikwidowano linię nr 645,  a linię nr 640 skierowano na trasę przez Kielno. Uruchomiono dodatkowy przystanek PKS „Buraczana”. W 2015 roku zakończyły funkcjonowanie linie nr 644 i 674. Linię nr 672 wyłączono z obsługi Gdyni skracając jej relację do Chwaszczyna. Od tego momentu do dnia dzisiejszego przez Wielki Kack przejeżdżają tylko dwie linie – połączenie PKS Bytów do Bytowa (2 pary kursów z przystanku Myśliwska) oraz linia nr 640 PKS Gdynia do Kartuz (6 par kursów z przystanków Karwiny PKM oraz Myśliwska). Przyczyną likwidacji większości linii był niekontrolowany rozwój transportu indywidualnego oraz ekspansja linii podmiejskich ZKM. Warto jednak zauważyć, że wszystkie zlikwidowane linie miały marginalne znaczenie i wykonywały tylko pojedyncze kursy.


POŁĄCZENIE
GDYNIA – KARTUZY
GDYNIA – BYTÓW
Tabela 4. Obecnie połączenia PKS przechodzące przez Wielki Kack

POŁĄCZENIE
GDYNIA – KOŚCIERZYNA/WDZYDZE
GDYNIA – SULĘCZYNO
GDYNIA – TUCHLINO
GDYNIA – SIERAKOWICE
GDYNIA – ŁEBNO / LINIA
GDYNIA – KOLECZKOWO
GDYNIA – WEJHEROWO  p. SZEMUD
GDYNIA–WEJHEROWO p. KOLECZKOWO
GDYNIA – LEWINO
GDYNIA – KOWALEWO
GDYNIA – CZECZEWO/PRZODKOWO
GDYNIA – POMIECZYNO
GDYNIA – GRABOWO
GDYNIA – KIELEŃSKA HUTA
GDYNIA – ŁĘŻYCE
GDYNIA – POTĘGOWO
GDYNIA – SZCZECINEK
GDYNIA – SŁUPSK
GDYNIA – SZYMBARK
GDYNIA – SKRZESZEWO
GDYNIA – GOWIDLINO
GDYNIA - CHMIELNO
Tabela 5.  Historyczne połączenia PKS przechodzące przez Wielki Kack (lista niepełna)

Rok
Liczba linii
2004
16 linii
2006
15 linii
2007
14 linii
2009
8 linii
2010
7 linii
2012
6 linii
2014
5 linii
Od 2015
2 linie

Tabela 3. Regres komunikacji regionalnej w latach 2004-2018

Rysunek 2 PKS Gdynia i PKS Bytów

Komunikacja miejska

Autobusy komunikacji miejskiej dotarły do Wielkiego Kacka w 1956 roku. Pierwszą historyczną linią (istnieje ona do dzisiaj) była 121. Pętla znajdowała się przy skrzyżowaniu ul. Chwaszczyńskiej z Wiczlińską. Później powstała pętla na wysokości obecnego Polifarbu. Dalszy rozwój nastąpił w połowie lat 70-tych, kiedy to uruchomiono dwie kolejne linie przejeżdżające przez Wielki Kack – 171 i 172. W drugiej połowie lat 80-tych w związku z budową blokowisk na Karwinach i Dąbrówce dotarły tu linie R, 180 i 193. Uruchomiono nowe pętle – Karwiny Nowowiczlińska oraz Karwiny Tuwima. W 1989 na odcinku wielkokackim powstała trakcja trolejbusowa i w Wielkim Kacku pojawiły się po raz pierwszy trolejbusy (linie 23 i 24). W latach 90-tych powstały m.in. takie linie jak K, Z, 27, 107, 147, czy 181. W 2001 roku komunikacja miejska dotarła do rejonów położonych w dużej odległości od głównego ciągu komunikacyjnego. Pętlę przy szkole nr 20 oraz osiedle Fikakowo połączyły midibusy linii 153. Pierwsza dekada XXI wieku to gwałtowny rozwój darmowych linii hipermarketowych oraz ekspansja linii trolejbusowych (nowe linie 24,29 i 31) zastępujących autobusy na liniach o podstawowym niegdyś znaczeniu (marginalizacja linii 121 i 180, likwidacja linii 193). Powstają wtedy też nowe linie przejeżdżające przez skraj dzielnicy – X i 191 oraz 193 w nowej odsłonie. W ostatnich latach zlikwidowano wszystkie linie  hipermarketowe. Uruchomiono nową osiedlową linię minibusową 145 z Karwin Tuwima do Małego Kacka oraz doprowadzono linię trolejbusową nr 29 na osiedle Fikakowo do nowej pętli bez budowy sieci trakcyjnej (odcinek fikakowski trolejbusy pokonują na bateriach). Szczegółowe kalendarium rozwoju komunikacji miejskiej na terenie Wielkiego Kacka przedstawiono poniżej:

1.12.1956
Po 3 latach od włączenia Wielkiego Kacka w granice Gdyni, do nowej dzielnicy dociera pierwsza linia autobusowa nr  121 na trasie Wielki Kack Wiczlińska – Gdynia Dworzec PKP.

1958
Linia nr 121 skrócona (początkowo w wybranych kursach) do relacji Wielki Kack Wiczlińska – Mały Kack (węzeł przesiadkowy na trolejbus).

1967
Lina nr 121 wydłużona do relacji Wielki Kack (na wysokości obecnego Polifarbu) – Mały Kack.

1973
Przywrócenie bezpośredniego połączenia z centrum poprzez wydłużenie linii nr 121 do relacji Wielki Kack (obecny Polifarb) – Stocznia Gdynia.

1975
Uruchomienie nowych linii przejeżdżających przez Wielki Kack: 171 (Gdynia Dworzec PKP – Oliwa) oraz  172 (Gdynia Dworzec PKP – Wiczlino Niemotowo).

1981
Ponowne skrócenie trasy linii nr 121 (Polifarb – Mały Kack).

1983
Wydłużenie trasy linii 121 (Polifarb – Redłowo SKM).

1984
Otwarcie pętli autobusowej przy ul. Nowowiczlińskiej (początkowa nazwa Wielki Kack, później Karwiny Nowowiczlińska, Karwiny Euromarket i obecnie Karwiny Tesco). Skrócenie trasy linii 121 (Nowowiczlińska – Redłowo SKM). Pierwsza linia nocna na Wielkim Kacku - przedłużenie istniejącej linii 438 (Nowowiczlińska - Rewa). 

1987
W związku z intensywnym rozwojem Karwin i Dąbrowy uruchomiono nowe linie:  180 (Wiczlino Działki – Redłowo SKM) oraz 193 (Karwiny Tuwima – Redłowo SKM). Przez Wielki Kack przejeżdża już 5 linii autobusowych (121,171,172,180,193).

1988
Przedłużenie istniejącej pospiesznej linii R do Wielkiego Kacka  (Karwiny Nowowiczlińska – Rumia PKP).  Przedłużenie linii 121 do Polifarbu trasą przez Dąbrówkę. 

1989
Między pętlą w Małym Kacku a pętlą na Karwinach przy ul. Nowowiczlińskiej zbudowana zostaje sieć trakcyjna. Na Wielki Kack docierają pierwsze w historii trolejbusy. Wydłużona z Małego Kacka zostaje trasa linii nr 23 (Karwiny Nowowiczlińska – Stocznia Gdynia). Powstaje też nowa linia szczytowa nr 24 na trasie Karwiny Nowowiczlińska – Gdynia PKP (w rzeczywistości skrócony wariant trasy linii nr 23). Rozpoczęto budowę sieci trakcyjnej ulicą Chwaszczyńską na odcinku Nowowiczlińska – Polifarb. Budowy nigdy nie dokończono, a postawione słupy stoją do dzisiaj.  Ponadto zostaje uruchomiona pierwsza w Wielkim Kacku linia podmiejska. Pospieszna linia K łączy pętlę Karwiny Nowowiczlińska z Karczemkami.

1990
K zostaje przekwalifikowane na linię zwykłą nr 113. W tym samym roku zostaje zlikwidowana.
Skrócenie trasy linii nr 171 (Karwiny Nowowiczlińska – Oliwa przez os. Dąbrówka).

1991
Uruchomienie szczytowej przyspieszonej linii o taryfie zwykłej nr 293 na trasie Karwiny Tuwima – Redłowo SKM.  

1992
Likwidacja linii nr 293.

1993
Wydłużenie linii R do relacji Polifarb – Rumia PKP przez os. Dąbrówka. Uruchomienie pospiesznej linii Z (Żukowo – Gdynia Dworzec PKP). Przedłużenie linii nr 107 do pętli Karwiny Nowowiczlińska (z Gdyni Dworzec PKP przez Wiczlino) oraz uruchomienie jej skróconego wariantu – linii nr 147 (Karwiny Nowowiczlińska – Dworzec Morski przez Wiczlino). Uruchomienie szczytowej linii nr 221 na trasie Polifarb – Karwiny Tuwima przez Dąbrówkę. Uruchomienie linii nocnej  - 410 (Polifarb – Obłuże) oraz likwidacja linii nocnej 438 (Karwiny Nowowiczlińska – Rewa).

1994
Wprowadzenie zajazdów linii nr 172 na ul. Miętową na Dąbrowie. Zmiana trasy linii nr 180 (Dąbrowa Miętowa – Redłowo Szpital). Uruchomienie linii nr 181 na trasie Polifarb – Sopot Reja przez Dąbrówkę oraz jej skróconego wariantu kursującego w godzinach szczytu – linii nr 281 – kursującej na trasie Karwiny Nowowiczlińska  - Sopot Reja.

1995
Uruchomienie nocnej linii nr 430 na trasie Polifarb – Reda. Zmiana nazwy pętli Karwiny Nowowiczlińska na Karwiny Euromarket.

1996
Likwidacja szczytowej linii nr 24 i włączenie jej kursów w linię nr 23.

1997
Likwidacja szczytowych linii nr 221 i 281. Uruchomienie pospiesznej linii K na trasie Karwiny Buraczana – Grabówek SKM przez obwodnicę, a następnie wydłużenie jej do Suchego Dworu.

1998
Uruchomienie bezpłatnych linii hipermarketowych: nr 5 na trasie Ikea – Redłowo SKM oraz nr 7 Karwiny Myśliwska – C.H. Osowa.

1999
Kilkukrotna zmiana trasa linii K na: Karwiny Tuwima – Suchy Dwór, Karwiny Euromarket – Suchy Dwór, Polifarb – Suchy Dwór przez Dąbrówkę oraz Polifarb – Obłuże Maciejewicza przez Dąbrówkę. Uruchomienie trolejbusowej linii nr 27 na trasie Karwiny Euromarket – Cisowa SKM. Wydłużenie linii nr 193 z Redłowa SKM do pętli Mały Kack Sandomierska.  Linia nr 23 kursuje z częstotliwością co ok. 7 minut, 27 co 15 minut, 121 co 30 minut (w szczycie co 15 min.), 172 co 60 minut, 180 co 30 minut (w szczycie co 15 min.),193 co 60 minut (w szczycie porannym co 15 minut, w popołudniowym co 30 min.), linia  R co 15 minut (w szczycie co 7 min.), linie Z i K kursują nieregularnie.

2000  
Zmiana trasy linii nr 121 na Polifarb – Orłowo SKM-Klif. W związku z otwarciem nowej zajezdni w Kaczych Bukach trasy prawie wszystkich linii zostają wydłużone z Polifarbu do Kaczych Buków (K, R, 121, 410, 430, z wyjątkiem 181). Uruchomienie dojazdowych kursów z zajezdni do Kamiennego Potoku na linię nr 187 oznaczonych linią nr 177 (wraz z powrotnymi kursami zjazdowymi). Uruchomienie linii zjazdowych do bazy oraz dojazdowych zamiast specjalnych oznaczeń w rozkładach na normalnych liniach (700 do Kaczych Buków, 720 do Placu Kaszubskiego, 730 do Redłowa, 740 i pospiesznej R740 do Dworca PKP).

2001 
Komunikacja miejska dociera do osiedla Fikakowo oraz do szkoły nr 20 – uruchomiona zostaje osiedlowa linia midibusowa nr 153 na trasie Wielki Kack Starodworcowa – Fikakowo (pętla uliczna) – Wielki Kack Starodwrocowa. Uruchomienie linii nr 288 na trasie Karwiny Euromarket – Rumia PKP przez Wiczlino i Łężyce. Linia nr 5 zmienia numerację na linię nr 05, a linia nr 7 na 07 i zostaje wydłużona do Buraczanej. Kilka wydłużonych kursów linii 172 do Dworca Morskiego zyskuje oznaczenie 272.

2002
Uruchomienie i likwidacja linii specjalnej nr 600 na trasie Gdynia Dworzec  PKP – Port Lotniczy.

2003
Linia nr 288 zmienia trasę i zostaje wyłączona z obsługi Karwin i Wielkiego Kacka (nowa trasa Chylonia Dworzec PKP – Rumia Dworzec PKP). Powiększona zostaje pętla uliczna wykonywana na Fikakowie przez autobusy linii 153.

2004
Wprowadzenie zajazdów linii nr 121 na pętlę Karwiny Tuwima. Wycofanie linii nr 172, 180, 193 z ul. Lotników i włączenie obsługi Al. Zwycięstwa przez te linie. Uruchomienie bezpłatnej linii hipermarketowej nr 02 na trasie Karwiny Tesco – Witomino. Zmiana nazwy pętli Karwiny Euromarket na Karwiny Tesco.

2005
Budowa sieci trolejbusowej na Dąbrowie. Otwarcie nowej linii nr 24 na trasie Dąbrowa Miętowa – Stocznia Gdynia. Wydłużenie linii nr 05 do Węzła Franciszki Cegielskiej.  Uruchomienie bezpłatnej hipermarketowej linii nr 010 na trasie Karwiny Tesco – Dąbrowa Miętowa (później zmiana trasy na Karwiny Tesco – Kacze Buki) oraz linii nr 012 na okrężnej trasie Karwiny Tesco – Buraczana – Karwiny Tuwima – Karwiny Tesco. Likwidacja zajazdów linii nr 172 na ul. Miętową. Uruchomienie specjalnej linii nr 510 na trasie Gdynia Dworzec PKP – Port Lotniczy. Uruchomienie linii nocnej N1 na trasie Gdańsk – Sopot – Karwiny/Wielki Kack – Osowa PKP w jednym kierunku. Likwidacja zjazdowej linii nr 720.

2006
Budowa odcinka sieci trakcyjnej do Kaczych Buków przez Dąbrówkę. Wydłużenie tras linii nr 23, 27 do Kaczych Buków. Uruchomienie nowej linii trolejbusowej nr 31 na trasie Kacze Buki – Orłowo SKM-Klif, a następnie wydłużenie jej do pętli Sopot Reja. Wprowadzenie zajazdów linii nr 02 na Chwarzno Appolina. Likwidacja linii nr 010. Uruchomienie i likwidacja linii nr 011 na trasie Karwiny Tesco – Urząd Miasta. Zmiana trasy linii 121 na Karwiny Tesco – Karwiny Tuwima - Wiczlino przez Redłowo. Wprowadzenie zajazdów linii nr 180 na Karwiny Tuwima. Skierowanie większości kursów linii nr 181 na Kacze Buki zamiast do Polifarbu. Uruchomienie podmiejskiej linii nr 191 na Karwiny Tesco – Koleczkowo.  Zmiana trasy linii 193 na Karwiny Tesco – Karwiny Tuwima – Mały Kack Sandomierska. Zmiana oznaczenia linii nocnych z nr 410 i 430 na N10 i N30. Uruchomienie zjazdowego kursu linii nr 750 na trasie Karwiny Tesco – Baza PKS Gdynia. Likwidacja dojazdowej linii R740.

2007
Uruchomienie trolejbusowej linii szczytowej nr 29 na trasie Karwiny Tesco – Węzeł Franciszki Cegielskiej. Likwidacja linii nr 02 oraz nr 730 i 750. Uruchomienie zjazdowej linii nr 710 do nowej zajezdni na Grabówku.

2008
Uruchomienie pospiesznej linii X na trasie Kacze Buki – Oksywie Dolne przez Dąbrówkę, Karwiny Tesco oraz obwodnicę i estakadę.

2009
Likwidacja linii nr 05, 107 (włączenie jej kursów w linię nr 147) oraz 193. Włączenie w obsługę ul. Łużyckiej zamiast Al. Zwycięstwa przez linię nr 172 (jednocześnie likwidacja oznaczeń 272). Zmiana trasy linii nr 121 na Karwiny Tuwima – Chwarzno Sokółka przez Redłowo oraz linii nr 180 na Karwiny Tuwima – Redłowo Szpital.

2010
Uruchomienie nowej linii podmiejskiej nr 193 na trasie Karwiny Tesco – Szemud. Likwidacja ostatniego kursu dojazdowego z Kaczych Buków do Kamiennego Potoku na linii 177 co wiąże się z usunięciem tej linii z odcinka wielkokackiego.

2011
Likwidacja linii nr 07 i 012.

2012
Wydłużenie trasy linii nr 29 do pętli Grabówek SKM. Linia nr 31 w wybranych kursach kursuje do pętli Dąbrowa Miętowa (Pozostałe kursy nadal do Kaczych Buków).

2013
Wprowadzenie zajazdów linii nr 172 przez Karwiny Tuwima w kierunku Wiczlina

2014
Zmiana oznaczenia linii nr 510 na 4A

2016
Otwarcie pętli Wielki Kack Fikakowo. Zmiana trasy linii nr 29 na Wielki Kack Fikakowo – Gdynia Dworzec PKP/Grabówek SKM. Odcinek między pętlą na Fikakowie a ul. Chwaszczyńską trolejbusy pokonują na bateriach. Zmiana trasy linii nr 153 - skierowanie na pętlę Wielki Kack Fikakowo ulicą Gryfa Pomorskiego w obie strony bez pętli ulicznej. Uruchomienie nowej osiedlowej linii minibusowej nr 145 na trasie Mały Kack Strzelców – Karwiny Tuwima. Wprowadzenie zajazdów linii nr 180 do cmentarza przy ul. Spokojnej.   

2017
Likwidacja linii 4A

Obecnie Wielki Kack jest bardzo dobrze skomunikowany z centrum Gdyni, a także z większością dzielnic miasta. Pojazdy komunikacji miejskiej docierają też stąd do takich miast jak Gdańsk, Sopot, Rumia, Żukowo oraz do wsi gminy Żukowo i gminy Szemud. Istnieje 7 podstawowych linii (w tym 5 trolejbusowych) o dużej częstotliwości przebiegających przez główny ciąg komunikacyjny, 4 o marginalnym znaczeniu o bardzo niskiej częstotliwości, dwie wewnątrzosiedlowe o stosunkowo dużej częstotliwości oraz 3 nocne. Ze skraju dzielnicy, z pętli przy Tesco, dodatkowo odjeżdża 6 linii dziennych (2 o dużej i 4 o niskiej częstotliwości) oraz jedna nocna. Łącznie funkcjonuje 19 linii dziennych (w tym 5 linii trolejbusowych), 4 nocne oraz 3 zjazdowe.  Najczęściej funkcjonującą linią jest R – 90 par kursów dziennie w dni powszednie. Duże znaczenie mają też linie 23, 24 i 27 (ok. 60 par kursów dziennie w dni powszednie). Najrzadziej pojawiającą się linią jest N1 (4 kursy w tygodniu i to tylko w jednym kierunku). Na terenie Wielkiego Kacka działa 6 pętli. Jedyna pętla wyposażona w infrastrukturę to Karwiny Tesco (kasa biletowa, dyspozytornia i poczekalnia). Stąd też swoje trasy zaczynają linie typowo podmiejskie (do gmin Szemud i Żukowo).

OBECNIE FUNKCJONUJĄCE LINIE ZKM:

Kursujące głównym ciągiem komunikacyjnym:

Podstawowe:  autobusowe -  R, 181; trolejbusowe - 23, 24, 27, 29, 31
Uzupełniające:  Z, 121, 172,180
Wewnątrzosiedlowe: 145, 153
Nocne: N1, N10, N30
Zjazdowe: autobusowe - 700, 740; trolejbusowe: 710

Kursujące ze skraju dzielnicy z pętli Karwiny Tesco:
Podstawowe: 147, 171 
Uzupełniające:  K, X, 191, 193
Nocne:  N20

Nr
Pow.
Trasa
Nr
Pow.
Trasa
K
1997
Kacze Buki – Obłuże Maciejewicza
171
1975
Karwiny Tesco – Oliwa Pętla Tramwajowa
R
1988
Kacze Buki – Rumia PKP
172
1975
Wiczlino Niemotowo – Gdynia PKP
X
2008
Kacze Buki – Oksywie Dolne
180
1987
Karwiny Tuwima – Redłowo Szpital
Z
1993
Żukowo – Gdynia PKP
181
1994
Kacze Buki – Sopot Reja
23
1989
Kacze Buki – Stocznia Gdynia
191
2006
Karwiny Tesco – Koleczkowo
24
2004
Dąbrowa Miętowa – Stocznia Gdynia
193
2010
Karwiny Tesco – Szemud
27
1999
Kacze Buki – Cisowa SKM
700
2000
è Kacze Buki
29
2007
Fikakowo – Gdynia PKP
710
2007
è  Grabówek SKM
31
2006
Kacze Buki/Dąbrowa Miętowa – Sopot Reja
740
2000
è  Gdynia PKP
121
1956
Karwiny Tuwima – Chwarzno Sokółka
N1
2005
Oliwa Pętla Tramwajowa – Osowa PKP (1 kierunek)
145
2016
Karwiny Tuwima – Mały Kack Strzelców
N10
1993
Kacze Buki – Oksywie Dolne
147
1993
Karwiny Tesco – Gdynia PKP przez Wiczlino
N20

Karwiny Tesco – Pustki Cisowskie
153
2001
Fikakowo – Wielki Kack Starodworcowa
N30
1995
Kacze Buki – Rumia PKP
Tabela 6.  Zestawienie linii przejeżdżających przez Wielki Kack wraz z rokiem powstania oraz wykonywaną trasą

Nr
Lata
Trasa
Nr
Lata
Trasa
02
2004-2007
Karwiny Tesco – Witomino
281
1994-1997
Karwiny Euromarket – Sopot Reja
5/05
1998-2009
WFC – C.H. Matarnia
288
2001-2003
Karwiny Euromarket – Rumia PKP p. Wiczlino
7/07
1998-2011
Buraczana – C.H. Osowa
293
1990-1991
Karwiny Tuwima – Redłowo SKM
010
2005-2006
Karwiny Tesco – Kacze Buki
438
1984-1993
Karwiny Nowowiczlińska – Rewa
011
2006
Karwiny Tesco – Urząd Miasta
510/4A
2005-2017
Gdynia PKP – Port Lotniczy Rębiechowo
012
2005-2011
Karwiny Tesco – Karwiny Tuwima
600
2000
Gdynia PKP – Port Lotniczy Rębiechowo
24
1989-1996
Karwiny Euromarket – Gdynia PKP
720
2000-2005
è Plac Kaszubski
107
1993-2009
Karwiny Euromarket – Gdynia PKP p. Wiczlino
730
2000-2007
è Baza Redłowo
177
2000-2010
Kacze Buki - Sopot Kamienny Potok
750
2006-2007
è Baza PKS
193
1987-2009
Karwiny Tuwima – Mały Kack Sandomierska
R740
2000-2006Gdynia PKP
221
1993-1997
Karwiny Tuwima - Polifarb
K/113
1989-1990
Karwiny Nowowiczlińska – Karczemki
Tabela 7.  Zestawienie historycznych linii przejeżdżających przez Wielki Kack wraz z latami funkcjonowania oraz wykonywaną trasą

Nr
Kursy
Nr
Kursy
R
545
K
104
24
412
172
90
147
383
191
85
23
380
180
80
27
356
X
65
181
314
121
50
153
302
N10
42
29
287
193
20
145
279
N20
14
171
269
N30
14
31
203
N1
4*
Z
110


Tabela 8.  Zestawienie linii wraz z ilością wykonywanych kursów w jednym kierunku w ciągu tygodnia
 (* linia N1 funkcjonuje tylko w jednym kierunku)

NAZWA PĘTLI
LINIE ROZPOCZYNAJĄCE BIEG
Karwiny Tesco
147, 171, 191, 193, N20
Karwiny Tuwima
121, 145, 180
Wielki Kack Fikakowo
29, 153
Wielki Kack Starodworcowa
153
Polifarb
pojedyncze kursy 181
Kacze Buki
23, 27, 31, K, R, X, 181, N10, N30
Tabela 9.  Zestawienie pętli znajdujących się na Wielkim Kacku wraz z liniami rozpoczynającymi bieg

Rysunek 3 Widok ogólny na pętlę Karwiny Tesco

Rysunek 4 Ikarus 280 na pętli Wielki Kack Starodworcowa, Jelcz M122 przy przystanku Brzechwy, Jelcz M122 na ulicy Brzechwy, Jelcz M122 na pętli Karwiny Tuwima, Jelcz M122 na ul. Wielkopolskiej, Jelcz M122 na ulicy Chwaszczyńskiej

Rysunek 5 Jelcz przy przystanku Myśliwska, Jelcz na pętli Karwiny Tesco, Mercedes O405NE przy przystanku Źródło Marii, Jelcz przy ul. Chwaszczyńskiej, Jelcz przy ul. Wielkopolskiej, Jelcz przy ul. Wielkopolskiej

Linie prywatne

Od 2011 roku Wielki Kack jest obsługiwany również przez prywatne linie autobusowe będące konkurencją dla ZKM Gdynia. Po likwidacji bezpłatnych linii hipermarketowych  ZKM powstały także bezpłatne lecz już prywatne linie nr 812 na trasie Karwiny Tesco – Buraczana – Karwiny Tuwima – Karwiny Tesco oraz nr 808 na trasie  CH Osowa – Buraczana – CH Osowa. W 2013 roku powstała płatna linia nr 868 na trasie Gdynia Dworzec PKP – Gdańsk BPH. W 2014 zlikwidowana została linia nr 812. W 2016 roku padła linia nr 868. W 2017 roku przez jeden miesiąc działała płatna linia nr 809 łącząca Pogórze Górne z CH Matarnia. Do dzisiaj funkcjonuje tylko linia nr 808. Niemal wszystkie linie obsługiwał P.A. Gryf (w ostatnich miesiącach funkcjonowania linię nr 812 obsługiwał przewoźnik Alfa Travel).

Nr
Daty kursowania
Trasa
808
Od 2011
Karwiny PKM – C.H. Osowa
Tabela 9.  Zestawienie linii prywatnych wraz z rokiem powstania i wykonywaną trasą

Nr
Daty kursowania
Trasa
809
2017
Pogórze Górne – C.H. Matarnia
812
2011-2014
Karwiny Tesco – Kawiny Tuwima
868
2013-2016
Gdynia PKP – Gdańsk BPH
Tabela 10.  Zestawienie historycznych linii prywatnych wraz z latami funkcjonowania i wykonywaną trasą

 Rysunek 6 Autobus przewoźnika Alfa Travel

Plany i marzenia

W niedalekiej przyszłości planuje się likwidację pętli Karwiny Tesco oraz budowę nowej dużej pętli przy stacji kolejowej Karwiny PKP. Wiąże się to z wydłużeniem tras linii 147, 171, 191 i 193 i tym samym utworzeniem węzła komunikacyjnego. W planach jest także budowa bus pasów w ciągu ulicy Nowowiczlińskiej i Chwaszczyńskiej (w stronę Gdyni) i w ciągu ul. Wielkopolskiej (w kierunku Karwin i Wielkiego Kacka) oraz zmiana lokalizacji przystanków Myśliwska (przeniesienie na wysokość stacji Shell). Dalekosiężne plany zakładają także budowę drugiej stacji kolejowej (na terenie Wielkiego Kacka w pobliżu obwodnicy).

Schematy sieci komunikacyjnej na Wielkim Kacku na przestrzeni lat:




















Rysunek 7 Ikarus i pociąg relacji Gdynia - Kościerzyna

Bibliografia

  • Mariusz Józefowicz, Olgierd Wyszomirski,  75-lat gdyńskiej komunikacji miejskiej - Rozwój gdyńskiej komunikacji miejskiej w latach 1929-2004, infobus.pl
  • Archiwalne rozkłady jazdy PKP, PKS, ZKM
  • Badania własne

4 komentarze:

  1. Brakuje informacji o linii 177.

    OdpowiedzUsuń
  2. Akurat ja niestety nie znam się na tych kwestiach i muszę przyznać, że jak dla mnie najważniejsze są usługi transportowe różnego rodzaju maszyn. W takiej sytuacji współpracuję z firmą https://transport-gdansk.pl/ która właśnie takie usługi świadczy.

    OdpowiedzUsuń